lördag 31 januari 2009

Utvärdering av januari

Redan sista dagen i denna månad. Här kommer en liten samman fattning över hur det har gått. Men som sagt, tanken var inte att jag skulle ändra alla vanor på en gång, så vissa har jag ju inte börjat med.

*Köpstopp
Har inte varit några större problem, tvärtom så har det börjat kännas mer och mer att jag köpt alldelens för mycket onödiga saker tidigare.

Undantag: Beställt några presenter, men till barn och vuxna som fyller jämt så är det acceptabelt, dessutom gick en del till välgörenhet. Köpt hundgrejer, oxå acceptabelt för valpen måste ju ha halsband och egen matskål m.m.

Sparat på att inte handla som jag brukar: ca 1100

*Miljötänkande
Släcker lampor mer, har satt timers och såna där man stänger med fjärrkontroll (vad heter dom??) Så inget står på stanby på nätterna.

*Handla ekologiskt, kravmärkt, närproducerat och rättvisemärkt
Har börjat kolla efter alternativ men ännu inte börjat handla.

*Ägna lite tid och pengar åt välgörenhet.
Klickar varje dag på hungrysite och flera andra såna sidor. Har beställt via en sån sida och samtidigt räddat lite sköldpaddor, och skänkt lite mat. Har svarat på tre undersökningar från Cint som då ha skänkt 25 kronor.

*Sopsortera mera
Har kollat exakt vad man kan återvinna på andra sidan byn och funderat över vad som skulle vara enklast att börja med och om det överhuvudtaget är värt det. Funderat på om man ska bygga en kompost till våren.

*Följa städschemat
Går bra

*Äta nyttigare
Köper åtminstone mer frukt och grönsaker så att det alltid ska finnas hemma, men det gäller ju att komma ihåg att äta det oxå... har en bit kvar innan jag nått mitt första delmål med 1½ portion per dag

*Spendera mindre tid framför tv och dator
Har en dag spenderat MER tid framför tvn under mitt slöa/städa experiment, i övrigt lika mycket som tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar