måndag 9 mars 2009

Nån som vill ha städschema?

Det här handlar på sätt och vis om ekonomi, tidsekonomi. Miljö, ja, om man använder miljövänliga grejer. Men mest handlar det om att ändra vanor. Att få något jobbigt och tråkigt till lite mindre jobbigt.

Som jag skrivit ett par ggr så underlättar det livet betydligt att följa ett städschema. I alla fall om man är som mig och verklgen hatar att städa. Det finns ju dom som tycker det är jätteroligt och avstressande att storstäda, så ni kan ju fortsätta med det då ;-)
Om man tar några få minuter om dagen och koncentrerar sig på ett litet område så får man hela huset städat bokstavligen från golv till tak ungefär varannan månad. I stället för att tokstäda i en vecka varje vår och före jul. Om man går ifrån tvn under en reklampaus, tar en liten paus från datorn, en paus från pluggandet eller vad det nu är som upptar ens tid mest. Eller spenderar nån minut extra i det rummet det handlar om den dagen, när man ändå är där inne, och gör en liten uppgift, då känns det inte ett dugg betungande.

Jag har alltså från början använt mig av flylady men eftersom det finns så mycket att läsa och skrivs i detalj hur man ska göra, och det är en amerikansk site, kan det kännas som för mycket att man inte ens orkar försöka komma igång med det hela. Vissa saker saknar jag, andra kommer för ofta eller passar inte in i svenska hem.
Så jag håller nu på med egna listor, men förenklade, och förbättrade. Jag ska skriva in i min almanacka, så att jag slipper slå på datorn bara för att se vad som står på dagens schema.

Nån som vill testa följa ett enkelt städschema? Och se hur välstädat det börjar bli efter bara en månad. Ska jag lägga ut det här en gång i veckan?
Ja, det som ungar, husdjur och du själv drar fram måste du ju fortsätta plocka som vanligt, och disken diskar ju inte sig själv. Men det underlättar även veckostädningen. Framför allt den här detaljstädningen som man svär över när man ska vårstäda, den blir så lätt avklarad med ett par minuter om dagen. Så när du ska vår eller julstäda nästa gång upptäcker du att det finns ingenting att städa... kylen är redan städad, fönstren putsade, lister torkade, ugnen skurad, garderoben rensad osv
Skrik JAAA om ni tycker det verkar bra. I så fall börjar jag i slutet på veckan med att lägga ut nästa veckas schema.

4 kommentarer:

  1. JAAA, snälla - GÖR det. Jag testade fly-lady men det blev på tok för mycket att läsa. Det haglade små göromålsgrejor hela tiden och jag tycker ärligt talat att det är lite jobbigt också med engelskan.
    Men märk väl.. idag har jag rensat ett köksskåp, titta gärna in! Och klappa mig på huvudet.

    SvaraRadera
  2. haha gör du den i slutet på veckan men vilket år?

    SvaraRadera