tisdag 24 mars 2009

Så här gick det.

Hela 41 timmar utan dator och tv blev det. Funderade på att dra ut på det lite till, 48 timmar hade det ju kunnat bli... Men har nya ideer istället, mer om det senare.

Man får väldigt mycket gjort om man inte sitter och stirrar på en skärm halva dagarna.

Jag har gjort färdigt doppresenter som ska ges bort nästa vecka, men som jag påbörjat för evigheter sen. Städat hela veckans zon har jag, och tagit veckostädningen, så jag är städledig hela resten av veckan. Bakat bröd, vart ute, läst lite och tränat lite extra med lilla vilden. Visst har det kliat lite i fingrarna ibland. Men det gick förvånansvärt bra andå. Det var snarare innan jag stängde av som tankarna på följande problem dök upp:

Tänk OM någon skulle ha skickat ett jätteviktigt mail som måste besvaras genast? Men hur troligt är det egentligen? Och hur ska Familjen annorlunda och 2½ män klara sig utan mig?? Stor chans att dom saknade mig? Nä, antagligen inte.

Men datorn var faktiskt inte svårast att hålla sig borta ifrån. Det var tvn på kvällen. Jag orkar inte göra nåt efter kl 20, men jag brukar alltid somna till tvn. Nu gick det så bra så att sova ändå. Kanske inte så konstigt, jag har ju inte sovit oavbrutet en hel natt på 1½ månad. Att ha valp är som att ha småbarn...




Fjärrkontrollerna och mobilen försvinner alltid i sängen bland täcken och kuddar, så nu har jag äntligen sytt en kontrollficka.



Doppresent - Annorlunda mätsticka med fickor




Det som blev lite trist var att det var så tyst, och att städa utan musik är tråkigt. Jag äger ingen radio eller cdspelare. Har ingen mobil med mp3 heller. Cd spelare finns i datorn, radio finns på nätet, men när man inte får slå på datorn, ja då blir det tyst.

Tänkte till nästa vecka komma med en ny, kanske lite lättare utmaning. En tv fri dag och en datafri dag. Alltså inte samma dag. MEN man får inte heller byta ut datatiden mot tv tid och tvärtom. Om du normalt tittar på tv mellan kl 20-22, då får du den dagen inte sitta framför datorn istället. Eller under den datafria dagen får du inte slå på tvn före kl 20. Kan det bli lättare? Då minskar ju skärmtiden den veckan ändå lika mycket som om man tar en hel skärmfri dag. Men det kanske inte känns lika jobbigt för att man får en del av sin skärmtid. Hur låter det?Tänk på dig själv, ditt liv, din ekonomi och miljön. Du får mer tid till annat samtidigt som du sparar några ören och bidrar lite lite till en bättre miljö.

Du kan inte förändra allt, men alla kan förändra något.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag blev osäker på hur länge det var men smög in nu på datorn, hihi.
    Jag har städat i köket idag och jag äger faktiskt en radio (till skillnad mot somliga..) så jag halvlyssnade på P1 faktiskt.
    Har torkat köksluckor och röjt ännu ett skåp PLUS tvättat köksfönstret. Tack vare dig faktiskt. Frysen är så fin så den behöver ingen genomgång. Oj, detta blir långt. Vi hörs, kram, Wi

    SvaraRadera
  2. Haha, ja man kanske borde skaffa sig en radio... kul att min blogg gör nån nytta. eller, min blogg har ju inte gjort nåt, det är ju Du som har städat :-)

    SvaraRadera