torsdag 2 april 2009

Leva med mindre kemikalier

Man måste inte använda massa giftiga kemikalier för att få rent i sitt hem. Det finns alternativ. Det är inte bara när man använder giftiga tvättmedel, skurmedel, diskmedel, tvålar, schampon m.m som det skadar naturen. Det släpps ut en fasligt massa gift vid tillverkningen också. Och allergivänliga är dom inte heller.

Jag är verkligen ingen expert på ämnet, men jag håller på att undersöka saken lite. Har hittat lite av varje.


Koldioxidexperimentet skrev om tvättnötter. Det lät så intressant så jag kollade upp var man kunde få tag på dessa. Man kan bl.a beställa hos tvåleriet eller hos gnistaliving som dessutom är fairtradecertifierade. Och dom kan användas till det mesta faktiskt. Istället för tvättmedel, diskmedel, ja till och med maskindisk. Man kan slänga in nötterna i tvättmaskin, eller koka en såpblandning för att använda som tvål, schampo eller som rengöring.

Billigt är det också. Kokar man 5 dl, går det åt 50 g nötter som kostar 10 kr, och det är det dyrast möjliga, köper man ett kilo nötter blir det betydligt billigare.

Detta har jag visserligen inte testat än, jag har ju köpstopp, och en halv hink med tvättmedel och en massa schampoflaskor som jag tänker göra slut på först. hmm, tror jag.. kanske jag köper bara 100 g nötter, bara för att testa...


Nåt som jag däremot testat länge nu, det är vanlig hederlig såpa. Billigt, närproducerat och funkar för normal rengöring i stället för femtielva olika flaskor med kemikalier till golven, bord, en till kök en annan till badrum och en tredje till fönster osv.

Funkar utmärkt till ugnen också. Smörj in, slå på ugnen på 100 grader, låt vara 30 min, låt svalna och torka ur, färdigt! Inga stinkande frätande ungsrengöring här inte. Det lärde jag mig redan under gymnasiet, så jag har aldrig aft en tanke på annat.

Följande två tips har jag snott från Rent hus, har dock inte testat eftersm jag inte har badkar och induktionsspis.
Till spisen: häll på ättika, sedan bakbulver, vänta lite och skura rent.

Till badkar: häll salt på en citron och skrubba rent.

Micron: ställ en skål med citronvatten och kör ett par minuter på full effekt, sen är det mycket lättare att torka ur. Har jag gjort i flera år, blir lättare att torka ur och luktar gott.

Propplösare: Biologisk avloppsrens finns att köpa överallt där giftig kaustiksoda finns.

3 kommentarer:

  1. Har försökt hitta information om hur dessa tvättnötter skördas och framför allt under vilka förhållanden. Man överväldigas lätt av att de verkar bra att använda men jag vill inte begå misstaget igen att som svensk börja använda något som innebär att människor i andra länder far illa. Någon som vet?

    /Henrik

    SvaraRadera
  2. gnistaliving har leverantörer som är fair trade certifierade, http://www.gnistaliving.se/sapnotter_mer.htm

    SvaraRadera
  3. Bra synpunkt och bra tips. Jag lägger en länk till gnistaliving i inlägget också

    SvaraRadera