tisdag 30 juni 2009

Mmm, hemmagjord glass :-)

Finns det ekologisk glass? Det gör det säkert, i specialbutiker eller i storstäderna. Här finns det då inte. Men även om, så hade det säkert varit jättedyrt.
Laktosfri glass, smakar inget vidare, vet inte vad dom vi testat varit gjord av, nån var av soja. Men ingen har varit särskilt god.

Nu kan man inte få allt här i världen, men gör man glassen själv kan man åtminstone välja, om man vill ha laktosfri eller ekologisk.

Billigt blir det också. Ja inte om man jämför med X-tra, men den är inte mycket att hurra för. Men jämfört med dyrare goda märken så blir det billigt.
Och gott. Så gott så jag har nog inte ätit många köpeglassar som är så goda.
Inte är det svårt heller.

Jag gjorde glass en gång för så där en 15 år sen. Den blev stenhård och ingredienserna delade på sig vid frysningen. I alla recept jag sett så står att man ska ha glassmaskin. Trodde att där var felet och jag har aldrig testat igen. Förrän nu. Hittade ett recept utan glassmaskin, och det kommer garanterat att göras om.

Receptet:
Du behöver:
½ liter jordgubbar (färska eller frysta)
½ dl strösocker
2 äggulor
½ dl florsocker
2 äggvitor + 2 msk strösocker
2 dl vispgrädde


Gör så här:
1. Mosa jordgubbarna med den större mängden socker.
2. Vispa äggulor och florsocker pösigt.
3. Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till ett vitt och fast skum.
4. Vispa grädden.
5. Blanda jordgubbsmoset med äggulorna. Rör i grädden och vänd sist ner äggvitorna.
6. Häll smeten i en form, ca 1 1/2 liter. Täck formen och frys minst 4 timmar.

Eller gör som jag och häll upp i muffinsform, sån där i teflon. Perfekta portionsbitar. Då är det lagom fryst efter 2 timmar.

3 kommentarer:

  1. Funderar också på att göra egen glass för att slippa tillsatser av alla de slag. Lägg gärna in receptet du använt.

    SvaraRadera
  2. Tricket är väl att vispa länge. Ungefär tills man får kramp i armen eller så. :D

    Min pappas mormor och morfar hade glasskiosk på fyrtio- och femtiotalen, inte sjutton hade de nån glassmaskin, de vispade och vispade!

    SvaraRadera
  3. Det lät gott, är du sugen att prova ett annat recept har jag ett superenkelt! Smart att göra i muffinsformar, det ska jag göra nästa gång.

    Jag gör nästan all glass som äts hemma hos oss. Jag har ett recept fårn min mormor som är otroligt enkelt och gott. Man kan smaksätta med nästan vad som helst, favoriterna här hemma är punch, blåbär, vanilj och choklad.

    Grundreceptet till glassen
    3 dl vispgrädde
    2 ägg
    1 dl socker

    Exempel på smaksättning Vanilj: 1 msk vaniljsocker, Punch: 1 krossad punchflaska, blåbär: ca 1dl blåbär och 1 msk vaniljsocker.

    Vispa grädden ganska hård i en bunke.
    Vipsa ägg och socker pösigt i en annan bunke. Blanda dessa och smaksätt, häll i en burk och frys!

    Gör man två sånna här satser så blir det nästan en 2l glasslåda full.

    Lisa

    SvaraRadera