torsdag 1 januari 2009

2009; nytt år och nya vanor

Jag börjar detta år med ett köpstopp. Ska lägga till fler nya vanor under året, men jag tar en sak i taget. Jag ska försöka köpstoppa hela året, för att sedan övergå till medvetet shoppande. Andra vanor jag ska försöka mig på är att köpa ekologiskt, kravmärkt, rättvisemärkt, miljövänligt osv. Det handlar såklart tills vidare bara om matvaror, men efter köpstoppet ska jag tänka i dom banorna även när det gäller kläder och annat. Välgörenhet ska jag tänka lite mer på, tex trycka lite oftare på biståndsknappen när jag pantar flaskor, jag har även gått med i Cint via godhandling Cint är ett undersökningsföretag och varje gång man svarar på en undersökning som dom mailar, då skänker dom en viss summa till välgörenhet, istället för att man själv samlar poäng som man sen får byta till nåt man ändå inte behöver. Jag har några fler nya vanor i tankarna, ska gör en lista på det. Jag funderar även hur jag egentligen ska utforma denna blogg, har inte riktigt kommit fran till det. Funderar på att kanske ha nån slags utvärdering varje vecka eller varje månad om hur det gått. Fast jag kommer ju att löpande skriva om det ändå, så vi får se hur det blir. Kanske beror lite på också om jag får några läsare, några kommentarer, nån som själv gör köpstopp och vill bolla tankar, eller om detta endast blir en dagbok som bara jag själv kommer att läsa.

4 kommentarer:

  1. Go for it!
    Jag är en riktig slarvmaja.. köper för mycket, går med i allt möjligt.. duvet, köp 2 böcker för 39 kr/st o få en fin present på köpet. :-) Det sista tog jag med tanke på att Anneli..kanske..nån gång flyttar hemifrån.
    Samtidigt är jag i rensningsstadiet, vill göra mig av med en massa onödiga saker. Men..kan man slänga/sälja presenter?
    Hur mycket tjänar jag o miljön på om jag stänger av dom där vilande..vaddenuheter.. på tv:n, bredbandsmodemet, stänga av strömmen helt på datorn..?

    SvaraRadera
  2. Nu har jag hittat hit också, ska bli spännande att följa ditt köpstoppsår!

    SvaraRadera
  3. Stort lycka till! Du kommer att klara det galant! Mitt bästa tips: Gå inte i affärer. Mina kompisar tyckte det var som att gå med alkis på Systembolaget när jag följde med dem. Jag kunde inte engagera mig i deras inköp. Jag var så ointresserad.
    Du kanske får en och annan sur kommentar: strunta i dem! Att medvetet låta bli att konsumera är en VÄLDIGT öm tå.

    SvaraRadera
  4. Om du vill kunna ta ut rapporter över din konsumtion kan jag tipsa om programmet MoneyManager som du kan installera på din telefon. En liten behändig applikation där du snabbt och enkelt lägger in alla transaktioner. Möjligheten att maila ett excelblad finns också, men jag har inte fått det att fungera. Alternativet är MoneyManager 2, men det kostar :)
    Programmet hittar du här: http://www.8mobile.org/moneyManager.aspx

    SvaraRadera