fredag 2 januari 2009

Varför köpstopp

Man kan ju verkligen undra varför jag ska ha köpstopp för jag kommer att göra en hel del undantag. Men det är just en av anledningarna, vi behöver spara så mycket det bara går för att ha råd att bygga färdigt huset, och bli av med alla avbetalningar.
En annan anledning är att bli av med ovanan att köpa onödiga saker. Jag har aldrig varit den som slösat särslikt mycket, och jag köper aldrig märkesgrejer, och skulle aldrig i livet köpa en handväska för 2000 kronor, inte ens om jag blir miljonär. Men, när det gäller reor då får jag lite tvångstankar. Jag bara måste köpa saker för att det är billigt, fast det är helt onödiga saker.
Och alla dessa "gratis"erbjudanden, eller "få första paketet för en krona", sånt är ju faktiskt aldrig gratis. Det är alltid fraktavgifter, och ofta måste man köpa minst ett paket till fullpris. Så ofta slutar det med att den där burken med hälsopiller för en krona kostar 300 till slut.

M är oxå en anledning. Hon är en 8 åring med ett enormt shoppingintresse "ååååh, får jag köpa den" åååååh den vill jag ha" osv. Köpandet begränsas ju ganska mycket i och med att vi endast har en pytteliten ica butik här i byn, men, vi åker in till stan ett par ggr i månaden och storhandlar. Då och då åker vi till Dollarstore. Det är ingen bra affär när man har köpa-allt-som-är-billigt begär. Och det är inget bra ställe för en 8 årig glitter och småprylsfantast heller...
Lindex är den enda klädbutik som finns, men med en klädgalen 8 åring räcker det gott för att göra hål i plånboken. Och eftersom hon har en syster med helt annorlunda klädsmak så finns inte mycket att ärva som duger, därför blir det en hel del nytt. Men nu är faktiskt garderoben överfull, både med passsande och för stora kläder, så jag tänker inte köpa nånting alls till henne som inte är absolut nödvändigt. Vilket inte ska vara nånting närmaste halvåret, vinterskor till nästa vinter behövs nog. Eventuellt täckbyxor, men mer än så ska hon inte få det här året.
Jag ska skriva en detaljerad lista på alla undantag så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar