fredag 16 januari 2009

Köpstopp eller skjuta upp inköp?

Jag har ju redan skrivit i mina första inlägg om varför jag har köpstopp och en lista på min undantag. En anledning till alla mina undantag från köpstoppet är för att det inte hjälper att jag låter bli att köpa tex en ny kyl i år bara för att jag har köpstopp. För en ny måste vi ha. Och att vänta till nästa år gör bara att det går åt mer energi - vi har en liten gammal kyl som tar mer ström, och vi måste åka 10 mil för att storhandla oftare för att det ryms så lite i den. Dåligt för både ekonomin och miljön. Så det är bättre att köpa så fort vi kan.

Jag har läst ganska många bloggar om köpstopp, vissa har testat en vecka eller månad, några ett helt år. Men dom flesta har skrivit listor på allt dom ska köpa när köpstoppet är slut. Vad är det då för mening att ha köpstopp undrar jag? Det är inte att ha köpstopp det är att skjuta upp inköpen.

5 kommentarer:

  1. Det har jag själv fått höra, att jag kommer köpa så många saker efter mitt år. Då försvinner, precis som du säger, tanken med köpstoppet. Jag vill gärna tro att jag fortsätter vara en försiktig/medveten konsument och alltid ser till behovet.

    Behöver du en ny kyl så ska du naturligtvis köpa den.

    SvaraRadera
  2. Vissa grejer blir det nog att man skjuter på. Men jag kan se något positivt med det också, det blir verkligen ett noga genomtänkt köp på det sättet! Det jag vill komma ifrån med mitt klädköpstopp är de där spontana idiotköpen jag alltid ångrar. Det jag sparar till att köpa nästa år är sånt jag verkligen kommer vilja ha och behöva.

    SvaraRadera
  3. Apropå lågenergilampor.. Ikväll började min kurs i slagruta o pendel.. Kursledaren sa att lågenergilampor är bra för miljön men inte för människan! Man ska inte vistas när en sådan lampa.. 10 meter ifrån ungefär..

    Den här kursen handlar ju mycket om strålning.. bl mycket annat.

    SvaraRadera
  4. Stort lycka till!!! Du kommer att klara det galant, för det är lättare än du tror. Och klart du ska köpa en ny kyl.
    Håller med dig om det där med att skjuta på inköpen. Jag har mitt köpfria år bakom mig, och kommer aldrig mer att spontanhandla. Jag köpte några (typ fem) nya klädesplagg. Inte för att jag behövde, utan för att jag ville. För att det är roligt med något nytt. Men nu får det räcka för ett tag.
    Jag är MYCKET mer medveten nu än förr. Och pryltrött. Jag kan se saker och tänka "snyggt". Behöver jag den? Nä. Fine.

    SvaraRadera
  5. Hej, jag hittade dig på allt för föräldrar.
    Jag har knappt öppnat plånboken alls sedan nyårsafton. Jag har också köpstopp!
    Det ska nog gå bra men jag törs inte titta i reklambladen från rusta och öb.....
    kram, Wi

    SvaraRadera