torsdag 22 januari 2009

Varför ha ett städschema?

Jag gillar verkligen inte att städa. Att inleda helgen med att städa flera timmar på fredag som så många gör, vad är det för kul med det? Och ändå blir det oftast bara städat på ytan, om man nu inte är superpedant. Så då måste man ha vårstädning och julstädning, kanske man har höst städning oxå. Och då tokstäda från golv till tak i flera dagar, eller rent av flera veckor. Det tycker jag verkligen inte är det minsta roligt. Gör du? Jo, jag vet att det finns en del underliga ;-)människor som finner ett nöje i att städa, så till er säger jag bara grattis, kul för er.

För över ett år sedan hittade jag första gången till Flylady, men det står så fruktansvärt mycket där. Tips i mängder, på hur man ska städa, rensa, få ordning i kaoset, vilka städgrejer som är bäst, hur ofta man ska göra ditten och datten osv osv osv. Det blev för mycket, jag gav upp.
I mars förra året hittade jag en länk direkt till denna sida. Och plötsligt bara klarnade allt, det är så här man ska göra! Följde detta schema nån vecka, sen blev det att leva i flyttkaos och sen byggkaos, så det blev lite si och så med det där, men nu är huset helt färdigt och nu har jag börjat med detta igen, och ska bli ännu bättre på det. För det gör livet så mycket lättare.

Så här går det till:
Den sidan uppdateras varje dag. Där står ett uppdrag som oftast bara tar 5 minuter att göra, ibland 10 ibland 15. Man arbetar med en zon per vecka, en vecka i köket, nästa i sovrummet, ja ni fattar. Så på en månad har man städat igenom hela huset, utan nån större ansträngning! Vissa saker behöver man ju inte göra en gång i månaden så dessa uppdrag återkommer bara en gång i kvartalet eller så.
Utöver detta tar man ett par minuter ( inte mer!) per dag och gör nåt där det bäst behövs, tar itu med hotspots, kanske bordet är en sån plats där allting samlas, eller nåt annat ställe dit allt tycks dra sig. Dagliga sysslor som att diska och sånt maste man såklart fortsätta med, men följ mitt tips längre ner så går det oxå lättare. En veckostädning blir det oxå, men en snabb en, och inte under helgen, ta det på måndag eller ta ett rum per dag. Kör runt med dammsugaren där det behövs, håll inte på flytta runt möbler. Och skura där det behövs. Här är det kök och hall, övriga rum skuras INTE varje vecka.

Tips:
Mitt eget tips, som jag har kommit på alldelens själv :-D är att ta dom här minutrarna när du annars bara sitter och slösar bort tiden. T.ex på kvällen framför tvn, vad gör du när det blir reklam? sitter och bläddrar mellan kanalerna? Varför då? Var det inte den kanalen du ville titta på? Nej upp och hoppa! Reklam är ju oftast kring 5 minuter. Så du hinner en 5 minutersuppgift, sen är dagens extrajobb färdigt! Tömma diskmaskin hinner man oxå under en reklampaus. Eller torka bordet, skura tvättstället eller nåt annat som är trist, men som faktiskt bara tar ett par minuter.
Kanske du inte tittar så mycket på tv, men pratar mycket i telefon? Gör nåt medan du pratar! så har du fått städat samtidigt som du har sällskap i ena örat.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset, det var superbra! Hamnar nog på den där sidan i mitt nya organiserade liv som ska börja vilken sekund som helst :D.

    Jag har försökt göra sådär, ta en liten sak varje dag, men ofta rinner det ju ut i sanden om man inte har en specifik uppgift!

    SvaraRadera