söndag 4 januari 2009

Varför ska man tänka på miljön?

Varför ska man sänka energiförbrukningen? Bor man i lägenhet där elen ingår i hyran kan det ju tyckas helt meningslöst för egen del. Och vad en enskild person gör har nog ingen betydande effekt. Men å andra sidan, om alla tänker så, då kan det ju inte bli några förändringar heller. Om alla i stället skulle göra sitt bästa då gör det nog skillnad till slut, antagligen inte med en gång, men i framtiden. Har man hus och får en elräkning så gör det ganska stor skillnad, om man byter till lågenergilampor, inte låter apparater stå på stand by, inte har på datorn hela dagarna osv. energi, miljö och ekonomi går alltså hand i hand. Så jag tycker nog att det är värt ett försök att ändra gamla dåliga vanor. Både för våran ekonomis skull och miljön och för att barnen ska växa upp med detta och få miljötänket som något naturligt. Jag har redan börjat förra året med att bara köpa lågenergilampor. Vi ändrade vårt första val av uppvärmning till det energisnålaste alternativet. Jag försöker släcka lampor i rum där man inte är, men vissa i huset går och tänder överallt hela tiden, så det går väl sådär, men när jag är ensam hemma är det bara tänt i det rum där jag befinner mig.
Energisparande är ju såklart bara en liten del i försöken att bli mijlövänligare. Är det nån mening med att köra mindre bil, städa miljövänligt, köpa kravmärkt osv? Jag säger samma sak som med energisparandet, EN person kan inte göra skillnad, men om alla gör något så kanske det gör skillnad. Och man kan väl åtminstone börja med att ändra på det som gör att man själv sparar pengar, det är nog lättare att ändra en vana om man själv tjänar på det. Som att köra mindre bil till exempel. Jag har börjat köpa miljövänliga rengöringsmedel. Såpa är det jag använder mest. Har bytt till grumme diskmedel och tvättmedel. Men det finns mycket mer att göra och det är vad jag ska jobba med det här året. Men det är inte bara jag själv som måste ändra vanor, det är nog inga större problem, den största utmaningen blir nog att få övriga familjen att börja tänka på miljön, för det struntar dom fullständigt i nu. Vissa tycks tro att det är av snålhet jag blandar såpa och vatten i sprayflaska i stället för att köpa Mr muscel som jag gjorde tidigare och beklagar sig över det. Visst blir det billigare, men framför allt är det miljövänligt. Och tyvärr måste vi använda ett starkt rengöringsmedel till tvättställ toa och kakel pga av vårt vatten som inte är bra och missfärgar vitt porslin, och det är antagligen inte alls miljövänliga ingredienser i det. Så om jag bara använder såpa till golv, bord och annan rengöring så inbillar jag mig att jag väger upp det hela lite.