fredag 2 januari 2009

Årets första frestelser

I går skulle E beställa nya sommarskor så hon har till Usa resan, men dom kostade bara 179 och minsta ordervärde är ju 200, så hon försökte få mig att köpa nåt, men nej, jag köpte ingenting, hon fick leta vidare och köpa själv. (liten förklaring: E ingår inte i köpstoppet, för jag betalar inte hennes saker, hon har ganska hög månadspeng och köper det mesta själv, skor och dyrare kläder betalas med ett särskilt klädkonto där en del av barnbidraget går in, oavsett vem som köper kläderna åt henne tas det därifrån)

Med posten kom följande: ett erbjudande från Sköna hem 3 nummer och 4 handdukar och en fin skål för 49 kr + frakt. Detta gick jag på förra året, men jag gillade inte tidningen, så det var inga problem att slänga detta idag.
Harlequin skickade nåt om en undersökning, om jag svarar så får jag 2 böcker helt gratis plus en lott. Visserligen helt gratis, men jag gillar inte deras böcker, så då är det väl bättre att spara lite skog och låta bli att ta emot dom.
Sen vart det ett dilemma. Jag var förra året med i club choklad. Fick julpaketet dan före julafton och sa då upp medlemsskapet. Men idag kommer ett till paket, fakturan utskriven 22 december. Så vad gör jag nu då? Den kom visserligen idag, men är ju skickad förra året. Och skickar jag tillbaka får jag ju stå för frakten. Dessutom hade jag inte tänkt ha köpstopp på mörk choklad, för, det ska ju vara hälsosamt, och något annat godis ska jag inte köpa. Är detta giltiga skäl till att behålla paketet? Och är undantag på mörk choklad hela året giltigt? fruktansvärt allvarliga probem jag har, eller hur... Men det handlar ju faktiskt om att ändra en vana och att vara konsekvent, så jag måste ju sätta upp regler och följa dom.