tisdag 20 januari 2009

Varför sopsortera?

Fortsätter svara på varför jag ska ändra mina vanor. Min lista ser ju ut så här:

*Köpstopp
*Miljötänkande
*Handla ekologiskt, kravmärkt, närproducerat och rättvisemärkt
*Ägna lite tid och pengar åt välgörenhet.

*Sopsortera mera
*Följa städschemat
*Äta nyttigare
*Spendera mindre tid framför tv och dator


Varför man ska sopsortera det undrar jag oxå. Känns bara bökigt, och inte särskilt miljövänligt heller för våran del. Bor man i lägenhet och har alla sorteringskärl samlade där så är det ju enklare. Men här så är närmaste vid affären 12 minuters promenad bort, tidningar får man bara slänga där. Ska man slänga glas eller plast får man gå ännu längre, till andra sidan av byn, dit har då jag aldrig nåt ärende. Övrigt får man åka in till soptippen med 5 mil härifrån. Miljövänligt att köra 10 mil för att sortera sopor? Känns inte så. Vissa kommuner tar tillvara energin som blir av att bränna sopor. Är det då bättre att sortera i alla fall? Är det inte bra att det blir till energi? Våra kostnader sjunker inte heller om man börjar sortera och får mindre sopor, sopbilen kommer varannan vecka vare sig man vill eller inte, och betala för det får man även om tunnan skulle vara tom. Nä jag är inte särskilt motiverad till att börja sortera mer än jag redan gör. Papper har jag sorterat många år så det fortsätter jag med. Men resten då. Ska försöka börja med en sak i taget. Om jag hittar nåt skäl till att det gör nytta. Gå 20 min och släpa på massa grejer, jo visst, plast orkar man ju bära, men glas är tungt. Köra bil dit, gör det inte mer skada än nytta för miljön? Särskilt allt annat som måste fraktas ända till stan. Näää, jag behöver hjälp, ge mig bra skäl till varför jag ska börja sortera, annars kommer det inte bli av det här året.

1 kommentar:

  1. Det där verkar ju stökigt tycker jag. Jag håller med, hur ska man få folk att sortera när det är så svårt?

    Vi har superbra hos oss, vi har dels kompostsortering i särskilda påsar (slängs i vanlig soptunna), en miljöstation som finns tio minuters promenad bort (man passerar om man tar bilen nånstans), en återvinningsgård på en mils avstånd, i "stan" så dit har man ärenden ändå förstås. Och så vår lilla röda box som delas ut till alla invånare, i den lägger man farliga saker som färgrester, kemikalier, lampor och batterier. Sen beställer man hämtning av den när den är full! Hur bra som helst.

    Kanske du ska ställa kommunen mot väggen och ifrågasätta varför det inte är lättare att sortera? Här bedriver kommunen ett ganska aktivt arbete för att folk att sortera, jag tror det måste till.

    Funderar på att utmana mig själv framåt våren, när man kan sätta igång komposten, och se hur lite sopor det går att producera/vecka om man verkligen sorterar ALLT (ibland blir det lite si och så med det, tyvärr, även om vi sorterar mycket).

    Mitt tips annars för att få plats med sorteringskärl är att skaffa någon stor snygg behållare. Vi har en gammal näverkista som vi slänger ner allt osorterat i: kartong, plats, metall, glas. Sen när den är full så sorterar vi upp det i kassar och tar det till miljöstationen. Det är det som funkar bäst för oss tycker jag.

    SvaraRadera