söndag 8 februari 2009

Farligt med gammal kudde?

Har hört lite olika siffror. Nu senast i veckans Plus, där sa dom att man ska köpa ny kudde vart tredje år. Men ingen bra förklaring till varför? Visst, det blir en massa kvalster, men det blir det ju vare sig kudden är 1, 10 eller 20 år gammal, och det blir det fort. Och dom dör väl när man vädrar kudden i 30 minus ett par ggr varje vinter, och tvättar kudden en gång per år? Och är man inte allergisk är väl dom ingen fara? Jag har testat hur många kuddar som helst, i massa olika material och prisklasser. Från billigaste Ikeakudden till svindyra Tempur. Men det finns bara en enda som funkar, som jag ständigt går tillbaka till. Det är en kudde som kan vara äldre än mig, jag vet inte, det är ju inte jag som köpt den. Men jag har haft den sen jag var liten. Skulle gissa att den är nånstans mellan 30-40 år gammal. Den är precis lagom platt och bara bäst helt enkelt. Till min nacke funkar inte mycket, inte ens Tempur alltså, för den är för tjock, trots att jag har den minsta modellen.
Undrar vad städtanterna i Rent hus skulle säga om dom såg den...
Är det på nåt sätt riktigt dåligt att sova på en gammal kudde, eller är det bara kuddtillverkarna som har kommit på den iden så att alla ska byta vart tredje år?

3 kommentarer:

  1. Röstningen verkar inte fungera.
    Kuddar är intressant ämne har letat flera år efter "den rätte".. kudde alltsåå. Betällde just en billig från Ellos. Mina skruttiga är många år gamla, snål som jag är har jag haft kvar dom trots att dom blivit lite knöliga...håller på att byta ut dom.
    Kvalster är väl inge farligt om man inte är allergisk..?.. och vad jag vet försvinner dom vid vädring.. o tvätt..

    SvaraRadera
  2. Jag har nog aldrig hittat nån med så god kvalitet att den skulle funka i 30 år. Efter fem år eller lite drygt det brukar mina kuddar (oftast från IKEA skulle jag tro) vara rätt platta och tråkiga. Då blir det att byta, men aldrig att jag skulle byta efter tre år för att nån annan säger det.

    SvaraRadera
  3. Jag gör precis som jag tycker, byter när jag vill. Jag är också av den åsikten, att om jag lägger kudden i frysen och tvättar den, så får jag väl uppnå en effekt, som räknas.

    SvaraRadera