söndag 8 februari 2009

Varför ägna mindre tid åt tv och dator?

Jag har alltid tittat väldigt mycket på tv. Till och med för 20 år sen när vi bara hade tv1 och 2 hemma. Jag fick en egen tv när jag fyllde 10. Bullen var en favorit. I början av tonåren var det nåt efter skolan program varje vardag som jag alltid tittade på. (Unga tvåan hettet det visst, med bla Gila Bergqvist, Ellinor Persson och Jan Trolin sändes 1988-89. Och 90-92 hette det Kosmopol) Sen när jag var runt 15 skaffade vi tv4 parabol. Beverly Hills blev då en ny favorit. Tv3 fanns i gratisutbudet när jag flyttade hemifrån. Sen har det rullat på med fler och fler kanaler, och miljarder program. Vi har nu Boxer, men bara grundutbudet, eller Mix som det nu heter. Men eftersom mina favoritkanaler är tv 3 och Kanal 5 så har jag förfärligt mycket att titta på ändå. Som inredningsprogram, DHW, Grays, Lyxfällan, Du är vad du äter och alla dessa dåliga komedier som 2½ män, How I met you mother och allt vad dom heter. Tv4 Fakta ser jag oxå ibland, men dom kör så mycket repriser.

Sammanfattningsvis så vill jag säga att jag tittar för mycket på tv. Tid som man kan ägna åt bättre saker. Visserligen kan man lära sig en del, så vissa program är väl bra att se. Men vad lär man sig av att se 2½ män? Ingenting alls. Därför tänker jag försöka minska tv tiden. Till att börja med välja lite noggrannare. Kolla tvguiden och boka in vad jag verkligen vill se. Ska börja med en dag i veckan tills jag gör det alla dagar. Sen kanske jag börjar med en helt tv fri dag i veckan. Kanske jag så småningom lyckas med två, vem vet.

Datoranvändandet då?
Jag har 10 årsjubileum i höst. 10 år sen jag köpte min första dator och skaffade internet. Först fattade jag inte riktigt vad man skulle ha internet till... men med åren så har det blivit mer och mer och mer tid vid datorn. Tror det är två år sen nu jag startade den första bloggen, om husbygget. Bara för att dokumentera med bilder. Alla som skrev om sitt liv i en blogg förstod jag mig inte på då...
Nu för tiden jobbar jag vid datorn -sköter bokföringen, mailande, bokningar m.m Sen bloggar jag här, läser mina egna mail, läser tidningar, kollar in Aff då och då, läser andras bloggar, chattar, söker info om allt mellan himmel och jord. Kort sagt, det blir väldigt mycket datatid. Men inte nog med det, när jag väl gjort allt jag ska, då börjar jag slösa bort tiden med att surfa runt planlöst, läser tidningarna en gång till, kollar mailen för femtielfte gången. Kanske jag till och ed spelar kort med mig själv eller nåt annat totalt meningslöst.
Denna onödiga tid ska bort! Sen så ska jag minska övrig tid oxå. Enklaste sättet är nog att ha en datafri dag. För om jag väl slår på datorn, och tex bara jobbar men inte kollar min egen mail eller låter bli att läsa tidingen eller låter bli att skriva ett inlägg som jag har i huvudet så går jag och tänker på det hela dagen. Men jag kan låta bli att slå på den. Jobbet blir inte särskilt lidande för det, jag jobbar lite hursom helst ändå. Ofta på söndakvällar av nån underlig anledning, helt oplanerat, bara blir så. Så en datafri dag mitt i veckan ska jag nog kunna fixa.

Det finns en annan orsak än att spara tid. Det går åt en massa mer el om datorn eller tvn står på än om dom är avslagna. El = pengar och miljö.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att jag tittar mycket på TV, men jag ligger nog faktiskt i lä jämfört med dig. Hur hinner du? Eller är det som hos oss att TV´n står på som bakgrundsbrus, men det är inte alltid nån verkligen tittar på den?

    Jag försöker ibland tänka på att inte sätta på TV´n om det inte är något vi verkligen vill titta på. Det frigör tid för annat som är så mycket trevligare (eller "nyttigare" som att städa/röja).

    En TV-fri kväll i veckan borde inte inte vara nåt problem, det ska jag också försöka införa!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig när det gäller datoranvändandet och det nästan tvångsmässiga beteendet när man kollar mailen hela tiden eller återkommer till samma internetsida för att se om den uppdaterats. Jag spenderar nog mer tid framför datorn än tv:n. Jag tittade mycket på tv förut men har helt enkelt tappat intresset. Tittar nästan bara när det är något jag planerat att se och det är allt mindre jag faktiskt vill se.

    SvaraRadera
  3. Man får inte glömma bort att bara ha roligt ibland, eller hur? Ett gott skratt förlänger.. käften eller hur det nu var. :-)
    Jag slösar också mycket tid framför båda skärmarna. Skulle absolut behöva skärmfri tid. Ibland bestämmer jag mig för att göra de å de åsså ta en promenad på helgerna innan jag slår på nån.. apparat.

    SvaraRadera
  4. Kommentar till kommentarerna..

    *Hinner och hinner, det är ju just det, det tar för mycket tid från annat. Men det har blivit en vana att varje gång jag lägger mig och vilar (lyssnar jag på nacken ska jag göra det minst 3-4 ggr om dan) då slår jag på tvn och blir kvar där 1 timme, fast jag egentligen kanske bara behöver vila 10-15 min. Men ofta står den oxå på fast ingen tittar.

    *Ja det är ju det där att man byter en skärm mot en annan. Är inte mycket bättre att byta tv tid mot datorn. Särskilt inte om man ser på energiåtgång.

    *Roligt ja, men, nog finns det väl roligare saker att göra än att glo på en eller annan skärm hela dagarna. Hur roligt är det egentligen att bläddra fram och tillbaka mellan kanalerna fast det inte finns nåt man vill se, eller att spela kort med sig själv för fem tusende gången.

    SvaraRadera