lördag 21 februari 2009

Matlista

Det är ju nånting alla borde göra, och många gör, och jag har gjort i perioder. Senaste tiden har jag gjort för en vecka i taget. Men det blir oftast samma saker, fiskpinnar en dag, korv en dag, köttbullar en dag osv. Lite less på det. Dessutom är det svårt när jag storhadlar, jag kommer ibland hem utan mat, för jag vet inte vad jag ska köpa.

Nu har jag suttit under veckan och letat recept, och funderat på vad jag brukade laga tidigare som jag inte gjort på länge. Lyckades få ihop en 7 veckor lång lista. Så nu blir det verkligen variation. När jag ändå höll på söka nya recept kollade jag efter vegetariskt. Mycket konstigheter, och vi är ju så dåliga på grönsaker, så det måste vara någolunda normala grejer i. Men jag har lyckats få in en vegetarisk dag varje vecka. Så det blir en ny vana på min lista!

Om någon är intresserad så kan jag lägga in kommande veckas mat varje helg.

3 kommentarer:

  1. Ja gärna! Vi behöver också variation. Här är det Agnes 6 år som brukar göra matsedeln, men kanske är hon också öppen för nya rätter.

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat på samma sak. Det måste vara lättare om man planerar för hela veckan istället för samma dag som jag gör nu. Då behöver jag väl inte handla mat lika ofta. Kanske inte så mycket för variationens skull, den kan jag inte klaga på. Det är väl mest att effektivisera mitt liv lite mer.

    SvaraRadera
  3. K: Barn fastnar lätt i sina favoriträtter och kan vara tveksamma till nya saker, i alla fall mina är så. Men har man en flera veckor lång matlista, med åtminstone en ny rätt i veckan så lär dom sig testa nytt.

    R: Planerar man maten så kan det räcka att handla en gång i veckan eller varannan vecka. Den tiden man sparar kan man istället lägga på att laga bättre mat istället för att köpa hel och halvfabrikat.

    SvaraRadera