torsdag 19 februari 2009

WAD, vad är det?

Eftersom det är ganska många som lider av detta, men väldigt få förstår vad det innebär tänkte jag nu ha en liten lektion.
Om nån frågar svarar jag oftast att jag har whiplash. Och då tror alla att dom vet vad det är, "jaha du har ont i nacken" Men det är långt ifrån allt. Jag har WAD = Whiplash Assosiated Dissorders. Det är en mängd olika symtom man kan få. För min del ser det ut så här:

Ständig värk i nacken, mer eller mindre intensiv.
Ofta återkommande huvudvärk, oftast flera ggr i veckan, under sämre perioder varje dag.
Yrsel då och då, mer eller mindre, oftast under sämre perioder.
Migränanfall under sämre perioder.
Sömnstörningar.
Trötthet.
Domningar i armar, fingrar.
Svaghet i armar och händer.
Dåligt mörkerseende.
Koncentrationssvårigheter.
Minnesproblem.

När jag har en sämre period är jag extra känslig, får lättare värk och fler av dom andra symtomen. En sämre period kan komma helt utan anledning. Den kan oxå komma av ansträngning, tex att jag städat för länge utan paus, eller gjort vad som helst utan eller med för få eller för korta pauser, som att jag suttit still för länge, åkt bil för länge eller vad som helst. En sämre period kan vara ett par dagar, men kan oxå hålla i sig så länge som 2-3 månader.
En riktigt bra period kan innebära att jag kan vara igång flera timmar om dagen utan paus. Jag kan göra lite mer ansträngande saker. Om jag gör nåt ansträngande kan det räcka med värk efteråt och jag kan slippa övriga problem. Dessa bra perioder inträffar lika ofta som dom dåliga och kan vara lika kort eller lång tid.
Jag har gått på massvis med utredningar, behandlingar, arbetsprövningar. Snurrat runt i ekkorrhjulet i många år. Läkare och rehabpersoner anser att jag kan klara halvtid med ett anpassat arbete. Försäkringsläkaren anser såklart att jag är fullt frisk. I dag så får man ju knappt vara sjukskriven om man är döende.
Så, nu har jag själv fått hitta på en lösning som funkar. Pluggade förra året på distans för att kunna bli anställd i firman, jobbar nu hemma, behöver inte sjukskriva mig för att jag har en dålig dag, kan jobba vilka tider och dagar jag orkar. Visserligen blir jag ju utan en del inkomst eftersom jag inte kan jobba heltid och inte får sjukpenning, men det får man ta, hellre lite inkomst än att hålla på som tidigare.

5 kommentarer:

  1. Fy, det låter inge vidare det där. Men vad bra att du hittat en lösning som du känner funkar.

    SvaraRadera
  2. Ja idag måste man fixa saker själv, man kan inte räkna med att man får nån hjälp alls om man på något sätt är sjuk, men att ha ork över att kämpa är inte lätt.

    SvaraRadera
  3. Köpte du en spikmatta? Är den till nå hjälp? Ska nog köpa en på nästa harmonimässa... i mars, dom brukar ha lite billigare dåå.

    SvaraRadera
  4. Jo, och den är ganka bra, avslappnande, cirkulationen kommer igång, värken minskar ibland. Men, man ska ju ha tid att ligga på den oxå, helst ska man väl det varje dag. Man ska visst sova bättre oxå om man aanvänder den regelbundet.

    SvaraRadera
  5. Inser att jag klagar lite för ofta över mina "stora" problem som egentligen inte är problem. Hoppas du blir bättre i alla fall och att symtomen minskar med åren. Men det är väl som med allt annat. Man lär sig leva med det, och det blir en del av vardagen. Synd bara att man måste kämpa för att folk ska lyssna och inse att det är ett problem.

    SvaraRadera