onsdag 11 mars 2009

Närproducerat kött eller importerad frukt?

Vad är egentligen bäst? Jag vet ju att ett kilo kött bidrar till väldigt mycket mer utsläpp än ett kg grönt. Men, är det då inräknat alla transporter? Nu under vintern kan det vara svårt att få tag på svenska frukter och grönsaker. Men vissa finns ju aldrig och måste alltid importeras från andra sidan jorden. Även det som är svensk kommer från södra sverige. Här norr om odlingsgränsen växer det dåligt, men närproducerat kött finns ju. Så, om man räknar med transporten av ett kg bananer från brasilien, är det fortfarande bättre än att äta kött som kommer härifrån trakterna? Jag har fortfarande svårt för grönsaker, men med frukten börjar det gå bra. Men nu råkar det vara så att mina favoritfrukter är såna som inte odlas i sverige. Visst kan det slinka ner ett äpple ibland, men nu har jag inte sett något svenskodlat på länge.

1 kommentar:

  1. Hej, jag har inget bra svar utan vill mest kommentera. Jag har liknande funderingar.
    Samtidigt tänker jag att vi är satta till den här jorden. Vi MÅSTE äta för att leva/överleva.
    Ska jag ha dåligt samvete för att jag älskar bananer? Jag älskar en grillad köttbit med bearnaise.. Jag försöker köpa närodlat och ekologiskt och gör så gott jag kan.
    Visst är det svårt? Fast..vem har sagt att det ska vara lätt? puh..

    SvaraRadera