torsdag 12 mars 2009

Inför kommande städscheman

Lite förklaringar om hur det kommer att gå till.
Hemmet delas in i olika städzoner för att underlätta städningen.

zon 1 Hall

zon 2 Kök

zon 3 Badrum

zon 4 Sovrum

zon 5 Vardagsrum


En zon per vecka. Vissa uppgifter återkommer varje månad, vissa behöver man bara göra en gång per år.
Har man fler rum än så, då kan man lägga till ett valfritt rum när man är i zon 1 och/eller 3. Eller varför inte zon 4 om man nu tycker att sovrummet är det mest lättstädade. Det gäller att ta det där extra rummet en vecka när man är i en zon som inte känns så krävande. Kanske man har ett allrum, kontor, tvättstuga eller har småbarn som inte kan städa sitt rum själv. Ni väljer själva när ni behöver lägga till ett extra rum, men jag kommer att skriva in det under zon 1 och 3 bara för att jag tycker det är dom lättaste zonerna i mitt hem och för att jag har både ett kontor, ett allrum och ett barn som behöver hjälp i sitt rum ibland.

Man ska aldrig överdriva så att man tröttnar. Använd gärna en äggklocka så du inte städar för länge, ta bara 5 minuter i taget, högst 10-15 minuter om dagen. Kanske det skulle behövas mer den första omgången, men strunta i det! Det gör inget om det inte blir perfekt första månaden.
Kom i håg att inte komma in på fel spår. Står det att du ska städa lådan med underkläder så ska du BARA ta den, inte hela garderoben! Det är såna beteenden som gör att man tröttnar eller aldrig orkar börja, för man tror att det kommer att ta evigheter.

3 kommentarer:

  1. Det låter klokt! Och lagom mycket för att kunna genomföra. Jag behöver en spark där bak, men en mjuk spark.. Jag är med!
    Kram, ha en bra dag! / Wi

    SvaraRadera
  2. Ivrig att börja! När börjar vi???

    SvaraRadera
  3. Ja, det får inte kännas tungt, då orkar man inte.
    Tja, tänkte lägga ut scheman på fredagar eller lördagar kanske. Jag tar ledigt från städandet på helgerna, men är det nån som vill städa då, så får man väl göra det. Kul att några är intresserade i alla fall.

    SvaraRadera