torsdag 26 mars 2009

Olivoljans användbarhet

Med tanke på allt möjligt, miljö, allergier och ekonomi så har jag testat olivolja till allt möjligt. Man kan nog testa raps eller solrosolja oxå, det är åtminstone billigare, men jag är inte säker på om det finns ekologisk.

Som tvål - det måste faktiskt inte löddra för att man ska bli ren. Och med olja så blir du inte torr och slipper smörja in dig efter duschen. Men, nja, visst det funkar bra, men det blev så kladdigt överallt, och man halkar lätt, och svårt att skruva på korken med oljiga händer, och jag vill inte ha vatten i oljan. Kan funka bättre om man häller över oljan i en mindre flaska med snäpplock. Eller om man blandar oljan med salt och använder som peeling, men det ska man nog inte göra varje dag.

Som hudkräm - med alla allergiframkallande ämnen som finns i vanliga hudkrämer så kanske det inte är så bra att smörja in sig med dom varje dag. Och att smörja in sig med barnolja ska ju vara så bra, men helt utan tillsatser är det nog inte, och dyrt är det oxå, så varför inte olivolja istället? Finns ekologisk, helt naturligt, billigt. Jodå, det funkar bra, men man blir lite oljig ett tag efteråt, vill man inte bli det kan man testa ett tips jag snott från mamma 2.0. Blanda olivoljan med lite vanlig hudkräm. Lite bättre och miljövänligare blir det ju i alla fall. Och det funkar bra! ( obs, har ni en hund som gillar olivolja, så gå inte runt barbent :0 )

Såklart kan man ju äta olivolja oxå, om det nu var någon som inte visste det. Baka bröd med olivolja blir gott.

Funkar bra att smörja gnällande dörrar med olivolja oxå, i stället för att köpa nån miljöfarlig smörjolja.

Någon som har fler tips vad man kan använda ekologisk olivolja till?

6 kommentarer:

  1. Har fått höra att kallpressad rapsolja finns ekologiskt och rättvisemärkt här i Sverige och är att föredra framför likadan olivolja transporterat ifrån sydligare breddgrader. Det kanske tål att testas.

    SvaraRadera
  2. Köp en hudkräm på hälsokosten, t.ex. nån från Weleda så blir det bra hela vägen. :-D

    Olivolja är bra till hårinpackning också, men det är lite svårt att få ur. Gör det när du kan tänka dig att vara lite flottig i håret under ett par dagar... Tycker förresten att olivolja är extra bra när man bränt sig lite i solen och blivit sådär soltorr, men dit är det ju ett tag nu.

    Ett oljetips till: Ricinolja för att ta bort smink, det är en lite "torrare" olja som inte går in i huden lika lätt.

    Mamma 2.0/Spenatmamman

    SvaraRadera
  3. Raps är ju billigare och närproducerat, men om man inte får tag på ekologisk så vet jag inte vad som är bäst. Alltid dessa för och nackdelar...

    Fler bra tips från mamman som bytt namn :-) Tack! En bra hårinpackning behöver jag verkligen nu, får väl hålla mig inomhus ett par dagar.

    SvaraRadera
  4. hm..tänkte tipsa på min sida men det kan jag ju göra ändå vid tillfälle..
    Värm olja, häll i en kopp. Doppa fingertopparna. Bättre för nagelbanden finns inte, jag lovar.
    Om man nu är fåfäng, eller om man har såriga nagelband. Det behövs inga dyra krämer el. dyl.
    Torka bort det värsta och på med ett par vantar du inte är rädd om. Man kan så klart passa på att smörja hela händerna. Mjukt och lent!

    SvaraRadera
  5. Olivolja är enligt boken Mat & Klimat att jämföra med smör ur klimatsynpunkt och hamnar i mittenområdet på klimatpyramiden. Rapsolja hamnar i den lägsta tredjedelen och är alltså att föredra framför olivolja. Dock vet jag inte om någon olja är att föredra framför andra produkter till annat än mat.

    SvaraRadera
  6. Wicke: det måste jag testa. är inte fåfäng och äger inga dyra krämer, men mina nagelband mår nog inte så bra nu på vintern, trasiga och hemska.

    Theodor: gäller det även om man jämför ekologisk oliv med icke ekologisk raps? köpte idag rapsolja, men hittade ingen ekologisk, men ekologisk olivolja har jag redan i skafferiet. Det känns då som att det borde vara bättre att smörja in sig med naturprodukter än med konstgjorda grejer, och det borde väl vara mljövänligare att tillverka? Jag vet faktiskt inte alls, så kanske jag har helt fel, det verkar bara vara mest logiskt.

    SvaraRadera