söndag 15 mars 2009

Senaste veckornas köp och ikkeköp

Eftersom jag inte längre blir frestad att köpa nåt onödigt, så har det blivit svårt att säga vad jag tidigare skulle ha köpt och vad jag nu sparar. På Coop och Dollarstore skulle jag säkert lagt ett par hundra på onödiga saker. Men nu tittar jag inte ens på annat är det jag ska ha.
Vad som kommit hem i brevlådan är Sverigehäftet. Därifrån brukar jag alltid köpa en del prova för en krona eller 9 kr eller liknande. Vissa vet jag är svårt att hinna säga upp i tid, så man får alltid nästa till fullpris. Så jag skulle troligen slösat 340 kr om jag gjort som jag brukar. Det har kommit några fler erbjudanden som jag kanske skulle nappat på, så säg en hundring eller två på det. Marknader har det varit. Jag brukar gå på åtminstone en. Köper alltid sockar, 10 för 100 kr, lite godis och kanske nåt annat skrot. Så ca 200 har jag sparat på att inte gå dit i år. Lindex skickade sms om 30% på ett köp, skulle säkert köpt nåt där för ett par hundra.
Nånstans runt en tusenlapp har jag nog redan sparat denna månad.

Fast får man säga sparat? Jag har ju lagt flera hundra extra till ekologiska, kravmärkta och miljövänligare varor. Och för att inte tala om massa tusenlappar på en bil... Så i plånboken märks det ju ingen skillnad. Men om jag inte sparat in på detta skulle jag inte haft råd att lägga extrapengar på det andra.

1 kommentar:

  1. Fast man kan ju säga att du istället för att lägga pengar på diverse grejor har gjort jordklotet lite gladare. Säkert även några höns och kor? Nyttigare grönsaker osv. Du kan äta med bättre samvete. Och du har sluppit konstiga "bra att ha"-prylar från Sverigehäftet eller ett impulsköp från Lindex! Kram på dig

    SvaraRadera