lördag 14 mars 2009

Det här ska du städa nästa vecka

Zon 1: Hall + valfritt rum
Hallen:
Måndag: Damma mattor

Tisdag: Detaljdammsugning ( dammsug lister, under byrå och andra ställen som inte dammsugs under veckostädningen)

Onsdag: Plocka undan post och annat som har en förmåga att samlats på hög på plana ytor, som på en byrå eller bord och som inte hör hemma där

Torsdag: Torka ytterdörren, glöm inte handtaget.

Fredag: Torka fläckar på fönster och väggar (överdriv alltså inte, ingen detaljerad fönsterputsning, ta bara en luddfri trasa eller papper med lite fönsterputs eller liknande och ta fingeravtryck och annan iögonfallande smuts. Samma med väggen, fläckar och eventuella dammnät ska bort, du behöver inte dammsuga hela väggen)


Valfritt rum:
Samma uppgifter som i hallen

7 kommentarer:

  1. Yes. Det här ska jag försöka följa! Vi har inte så många rum så kanske tar jag bara hallen nästa vecka... Får man göra så?

    Det är absolut onsdagen som är mest kritisk. Jag är verkligen en sån som samlar papper på hög på varje plan yta som finns.

    SvaraRadera
  2. Ja absolut. Man får ju anpassa sig efter hur ens eget hem ser ut. Bor man i en trea behöver man ju aldrig ta ett extrarum. Har man 10 rum får man väl ta ett extra varje vecka istället. En del kanske inte har några mattor, eller ett fönster i hallen.

    SvaraRadera
  3. Hej, trodde jag 'postat' en kommentar tidigare idag..? Jo, jag har printat ut och satt upp på anslagstavlan. Jag är jätteglad för det här, annars småplockar jag lite här o lite där och inget rejält blir gjort känns det som,
    kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Jag är på kurs i Rättvik tis-tor så jag tar nog bara hallen. Maken är visserligen hemma men han är så bra på andra saker som tvätt o matlagningen så jag kanske inte drar in honom i veckolistan. Den vill nog JAG ha som ett 'eget' projekt.

    SvaraRadera
  5. Ja, men det låter ju bra, att ha det som eget projekt. Man måste ju inte göra alla dagar varje vecka, om man inte är hemma eller det står något som man nyligen har gjort.
    Till en början kan man ju välja 2-3 dagar för att få in vanan, om det känns för ovant att städa varje dag.

    SvaraRadera
  6. jag följer till punkt och pricka!! Jag har hall mani den här veckan....ska snygga till i korgarna och rensa bort vantar mm...=) toppen det här... usch mina lister i går...vad mycket det samlas, men nu skiner alla vrår och välkomnar in den ljusa solen som visar allt!

    SvaraRadera
  7. Överdriv inte bara! det ska inte kännas jobbigt, då har du städat för länge. Just lister är ju en sån där sak som man brukar glömma bort, men som inte är särskilt jobbigt att göra, om man nu inte har miljoner små eller jättetunga möbler längs väggarna som måste flyttas på

    SvaraRadera