torsdag 5 mars 2009

Undantag, principer och lite miljö

Jag är nu ganska nära att göra ett STORT undantag från köpstoppet. Men det är något jag verkligen behöver, och att inte köpa nu betyder bara att jag skjuter upp inköpet. Pga de nya arbetsförhållandena så står jag utan bil hela veckorna och är beroende av att svärfar håller sig hemma så jag kan låna hans bil för att köra E till skolan. Det är INTE roligt. Jag är för självständig för att klara av att vara beroende av någon annan. Och miljön mår ju inte bättre eller sämre av att jag kör en egen eller någon annans bil, köra måste jag ju. Tyvärr blir det inte en allt för miljövänlig bil. Jag måste ha en stor för att få plats med alla hundar och ungar och mat när jag storhandlar. Och stora bilar drar ju mer. Men jag har i alla fall valt ett märke som har ganska bränslesnåla bilar jämfört med andra. Sen är det väl så att nya blilar kanske drar mindre, men någon ny har jag inte råd med. Helt hundra är jag inte än, men blir det inte just denna som jag idag ska titta på, så blir det någon annan inom en snar framtid.

Sen kommer ett stort dilemma. Jag är emot lån, anser att det man inte kan spara ihop till ska man inte köpa, och man ska aldrig låna för att köpa bil, för dom minskar i värde i snabbare takt än man hinner betala tillbaka lånet. Men, jag har inget annat val, vart enda öre av besparingarna har gått till husbygget, och alla fakturor är annu inte färdigbetalda, så jag har ingen möjlighet att börja spara än på ett tag, och jag behöver en bil NU. Så just nu är det lite krig i min hjärna med moraltanten där inne som håller på principer och den praktiske och självständige som inte vill vara beroende av andra. Vem ska vinna den här gången? Sist var det faktiskt moraltanten som vann, fast jag trodde på ekonomen... Då handlade det om hästbokklubben, som jag tänkte gå med i för att det var så billigt och det skulle bli många födelsedagspresenter, men nej, jag slängde det erbjudandet.

3 kommentarer:

  1. Måste man så måste man, så får man se till att det blir så bra det kan bli med det belopp som finns att göra med.
    Just nu är det helt otroligt med erbjudande som kommer, har funderat på att säga nej tack till reklam, men jag vill ju också gärna veta var jag kan handla billigast. Hela tiden dessa dilemman.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående; måste man så måste man. Hur lång tid skulle det ta att spara ihop till bilen? Du behöver den ju NU och du är ju så klok så då får du betala bilen i efterhand.
    Vi har lån på lägenheten. Skulle vi spara ihop till den så kunde vi nog inte flytta in här förrän vi är i 70-årsåldern. Och då kanske vi ändå vill bo på seniorboende. Om vi har lyckan att leva då. Kram!

    SvaraRadera
  3. Det blir bilköp idag, skulle nog ta minst ett år att spara ihop till en bil i samma prisklass. Ska jag ha en nyare och miljövänligare tar det betydligt längre tid. Det blir ohållbart, jag behöver verkligen bil nu.
    Att låna till boende är en annan sak, visserligen ville vi inte låna utan har byggt under flera år och är inte riktigt färdiga än, för att vi ska slippa lån och kunna bo gratis. Men, en bostad stirger ju oftast i värde, så det kan vara acceptabelt att låna till boende. Men en bil minskar så snabbt i värde så det är galet att låna till bilköp. Men, nu får det bli så i alla fall.

    Ja, reklam kan bara bra ibland, om man vill köpa billigast möjliga. Men samtidigt så ökar ju frestelserna, man hittar saker man vill ha som man annars inte hade köpt.

    SvaraRadera