onsdag 18 mars 2009

Utmaning!!

En av mina nya vanor ska ju bli att jag minskar tv och datatid. Tänkte till och med försöka mig på en skärmfri dag varje vecka. Hittills går det väl sådär... visserligen har antalet timmar som tv och dator står på minskat betydligt. Slår på datorn på morronen, stänger av när jag gjort vad jag ska, låter den oftas vara hela dagen, och slår på en gång till på kvällen. Tvn står inte på halva dagarna utan att nån tittar. Och eftersom dom är avslagna mer så sitter jag där mindre. Men en hel dag utan, varje vecka dessutom... känns omöjligt. Men varför? Jag har ju köpstopp, och tänker ha det ett helt år. Och det har varit lättare än jag trodde att låta bli att köpa onödiga saker.

Så nu tänkte jag så här, jag utmanar er! Hjälp mig nu. Ta en hel skärmfri dag nästa vecka. Jobbar man med dator så måste man ju såklart få jobba. Men ingen datatid på fritiden, inget tv tittande på ett helt dygn!
Klarar ingen annan det så klarar inte jag det heller. Men klarar andra det så ska jag oxå klara det!
Jag skulle gärna vilja ha lite rapporter. DAGEN EFTER såklart, om hur det gick, vad gjorde ni istället, hur kändes det? Vad tror ni händer om ni inte kollar mailen på en hel dag, eller låter bli att titta på en massa onödigt skräp på tv? Går jorden under? Blir era liv förstörda?

ÄR NI MED? Måndag tänker jag mig. Då har man suttit extra mycket vid tv och dator under helgen, då behöver dom och våra hjärnor vila.

4 kommentarer:

  1. Måndag går inte. Det är min heligaste TV-kväll sen urminnes tider (Cityakuten!). Men jag är gärna med vilken annan kväll som helst. Tror dock inte att det blir några större problem för mig. Eftersom jag sitter vid datorn hela dagarna är jag rätt less på kvällen och sätter mig mest vid den som en ursäkt för att slippa göra andra saker. Så en skärmfri kväll låter bra för att tvingas göra det där andra.

    SvaraRadera
  2. Skulle du kunna tänka dig en skärmfri helgdag? söndag tex? Bara för att få tll en hel dag utan.
    Eller om det blir för svårt att du endast gör jobbuppgifter på datorn under arbetstid? inte kollar personlig mail eller nåt annat. Så klart inte på raster heller då.

    Kanske är svårt att enas om en dag om nu fler antar utmaningen. Men om man i alla fall tar samma vecka och i förväg säger till vilken dag man väljer så är väl det ok.

    SvaraRadera
  3. Oj, det borde man ju klara. Men...eh..
    Jo, jag måste försöka! Det vore väl själva den om man inte överlevde EN dag!
    Det är just datorn jag kommer sakna. Bloggen som blivit beroendeframkallande!
    På måndag har jag dessutom dansen att roa mig med (linedance) så där försvinner 90 minuter automatiskt. Jag hör av mig om hur det går!

    SvaraRadera
  4. det går säkert bra. Berätta på tisdag hur det gick.

    SvaraRadera