onsdag 8 april 2009

Ekologiskt köps i storstäderna

Läste på text-tv att storstadsbor köper 42 procent av alla ekologiska livsmedel som säljs. Är det därför som det är så svårt att hitta ekologiskt här uppe? För att ingen köper det och därför tar inte butikerna hem det? Eller finns viljan där men det köps inte för att det inte tas hem så det finns inget att köpa? Det finns inga ekologiska butiker här. Ica och Coop har ju visserligen en del, men utbudet är inte särskilt stort. Ekologisk frukt är sällsynt. Ekologisk fryst broccoli är det enda jag hittat i grönsaksväg. Ekologisk vanlig mellanmjölk finns, men inte låglaktos (men det kanske inte finns nånstans?) En sorts eko te. Ingen eko choklad. Osv osv. Vilka är det som är tröga? Konsumenterna eller handlarna? Fanns det skulle jag köpa mer. Men jag tror inte jag känner nån som tänker i mina banor. Kanske är det så att det är en innegrej, och storstadsbor har lättare för att haka på trender? Här bryr vi oss inte om mode och Gucciväskor. Kanske är det likadant med all konsumtion, vi köper det vi alltid har gjort.


3 kommentarer:

  1. När jag växte upp i Jokkmokk, på åttiotalet beställde vi mat från Järna. Biodynamiskt och fint. Det var väl inte direkt lyxiga mörka choklader och färsk frukt och grönt utan snarare vetekli och mjöl. Jag tror att det var ett gäng miljöpartister som gick ihop och la beställningen.

    Du får väl prata med din handlare och efterlysa likatänkande i lokaltidningen så kanske du kan få till nån förändring.

    Och nej, ekologisk låglaktosmjölk har vi inte ens här i ekoträsket ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilka räknas som storstadsbor då? Är de färre än 42 % av befolkningen?

    SvaraRadera
  3. Jaha så du är oxå häruppifrån koldioxidexperimentet, ja 15 mil söderut men ändå... men då har du ju det lite i generna att leva så.
    Undrar varför låglaktos inte finns som ekologisk?? Är det brist på ekologiska kor eller vad.

    Sthlm, Gtb och Malmö nämndes, men jag vet inte om dom står för alla 42% eller vad som räknas som storstad.

    SvaraRadera