tisdag 7 april 2009

Vad är viktigast?

Miljövänligt, rättvisemärkt, ekologisk, billigt, närproducerad. Hur ska man tänka, hur prioriterar man, vad är viktigast? Att hitta en vara som har alla egenskaper är ganska omöjligt. Ekologisk och billig går sällan ihop. Inte heller rättvisemärkt och billig, eller ekologisk och närproducerad (inte om man räknar närproducerad som inom 30 mil så finns det inte här uppe, men räknar man allt svenskt som närproducerat så går det ju)

Är det viktigare att välja en vara som är rättvisemärkt men inte ekologiskt odlad och fraktas hit på minst mijlövänliga sätt? Eller är det viktigare att köpa så närproducerat som möjligt? Eller är det viktigast att köpa ekologisk, för det är ju bra både för miljön och hälsan?
Ska man köpa rättvisemärkta såpnötter som fraktas med båt eller svensktillverkad såpa? Ska man äta rent smör som det behövs koldioxidutsläppande kor för att tillverka eller ska man äta mjölkfritt margarin som innehåller palmolja som inte är miljövänlig? Ska man köpa importerad, men ekologisk olivolja eller närproducerad rapsolja, även om det inte finns ekologisk i min butik? Ska jag äta en kravmärkt importerad banan eller ett närproducerat ikke ekologiskt äpple?

Tankarna snurrar, jag har börjat ifrågasätta allt. Till en början verkade det så lätt: köp allt som det står krav, ekologisk eller miljövänlig på. Men man måste tänka längre än så. Och nu vet jag inte längre hur jag ska välja.

3 kommentarer:

  1. Jag försöker tänka så här: Det handlar om att vi drastiskt tillsammans behöver minska CO2-utsläpp och förändra våra liv till det mer hållbara. "Drastiskt minska" är grejen här, inte totalt eliminera. Det skapar bara ångest. Så om man väljer de produkter du beskriver så ofta man bara kan tror jag man kan vara nöjd med sin insats.

    SvaraRadera
  2. Det här är jätte svårt! Men jag har faktiskt tänkt om en extra gång. Jag gör mycket egen rengöring av citron, ättika osv. Det om något borde väl vara det bästa alternativet när det gäller rengöring. Jag försöker även köpa mycket svenskt,i sommar ska jag odla mina egna kryddor och grönsaker. I affärshyllan blir det svårare att välja. Min farmor gör allt själv! Egen sylt, egen saft och egna potatisar. Men hon är en bondmora också=)

    SvaraRadera
  3. Hej, ja vi är ju i kyl/frysköpartagen. Pris? Energiförbrukning? Vi hittade ett som hette A+ och som ska vara bra. Till hyfsat pris. Men visst är det en djungel där ute! Det är inte lätt.

    SvaraRadera