tisdag 28 april 2009

Hur lär man unga hundar sitta?

Denna gången är det barnen som är problemet.
Som jag skrev för evigheter sen så är en av anledningarna till köpstoppet att även M ska lära sig att inte slösa så hemskt mycket. Det har gått rätt så bra, tills nu. Godis köper jag inte längre, men det kan hon tydligen inte leva utan, så det har hon köpt själv. Nu behövde hon nya byxor, så när vi var till stan i helgen köpte jag ett par. Men eftersom hon fick en del pengar i födelsedagspresent helgen innan, så tyckte hon att hon absolut behövde köpa en tunika också. Och så hade dom mix 2 för 99, och 2 tights var ju helt nödvändigt att köpa. Och tunikan hon hittade var ärmlös, så en bolero till den var ett måste. Så minus byxorna som jag betalade handlade hon själv för 307 kr... och inget av det var egentligen nödvändigt.
Sen på Dollarstore var hon tvungen att köpa en shockpenna, för att en kompis hade köpt en sån. Den hade hon kul med en halv dag tills hon hade lurat alla att testa den, sen var det ju inte så roligt längre.

Det blir lite svårt när hon har egna pengar. Hur ska man kunna säga, "nej, du får inte köpa nånting, trots att det är dina egna pengar, som andra gett dig och som du egentligen ska få göra vad du vill med"??

E som fyller 14 i morron är ännu svårare att stoppa eftersom hon har månadspeng. Hon får dessutom en rejäl höjning nu denna månad och ska köpa det mesta själv. Men det innebär ju också att hon måste ta ansvar, slösar hon bort allt på onödiga saker så kanske det inte finns nåt till det hon verkligen behöver.
Men nånting har hon i alla fall lärt sig senaste tiden. Hon brukar följa med mig när jag handlar mat. Och har nu börjat titta efter ekologiska, krav och rättvisemärkta varor. Och skänka pengar till välgörenhet vill hon också göra. När vi pantar vill hon att vi trycker på biståndsknappen ännu mer än jag gör. Men denna gång bestämde jag att vi istället skänker pengarna till Läkare utan gränser, så så fick det bli.

3 kommentarer:

  1. usch det där är så svårt. Min son har blivit bättre men antar att jag måste ännu en gång ta tag i detta med krafttag. Gäller att hitta inspirationen. Jakobs blog om räntans kraft tyckte min son jätte mycket om. Tar också gärna emot tips=)

    SvaraRadera
  2. Min dotter är 15 och har dels egna pengar men ibland köper jag något hon vill ha.
    När hon är och handlar så brukar hon faktiskt sms:a något i stil med "jeans, Gina tricot, 299:- får jag köpa?".
    Och just eftersom hon faktiskt frågar mig så brukar hon få det. Men tror ni inte att vi indirekt påverkar dem i positiv riktning också?
    Säger jag som till o med klipper sönder tandkrämstuben för att få ut det sista??! hehe

    SvaraRadera
  3. Men ähh, jag skrev en massa och så ringer transportfirman och vill leverera min dammsugare mitt i allt och nu försvann min text... Orkar inte skriva om, men jag har i alla fall kommenterat era kommentarer ;-) även om ni nu inte får veta vad jag skrev :P

    SvaraRadera