söndag 26 april 2009

Mijlöfarligt att googla

En google sökning ger 7-10 g koldioxidutsläpp. Som jämförelse ger en vattenkokare 15 g utsläpp. Det görs 200 miljoner sökningar varje dag, så det blir en del utsläpp. Google använder flera databanker samtidigt, därför blir det mer utsläpp än vissa andra sökmotorer. Läser jag i Aftonbladet.
Vi Bidrar med 0,02 g koldioxid varje SEKUND vi är uppkopplade på nätet. Låter man datorn stå på blir det mellan 40-80 g koldioxid i timmen.

Jag har ju börjat stänga av och försöker ha på datorn bara ett par timmar på morronen och en stund på kvällen. Men man kanske ska tänka på vad man gör också. Inte googla i onödan eller vara uppkopplad fast man gör något annat på datorn.

1 kommentar:

  1. Hej,jag tror att många har datorn (datorerna) på av gammal vana. Att de/de står på fast ingen är där. Jag tycker du är duktig som sitter en bestämd tid och sedan slår av den. Jag försöker göra så också. Fast vi är fem i familjen så ibland blir jag lite tjatmoster..
    Samma med TV:n. Det är ett oskick att allt bara står och går när ingen är där.
    Ha det så bra. Jag saknade dig när du inte var ute på några dagar här. Skönt att se dig igen!

    SvaraRadera