måndag 20 april 2009

Nya tekniska prylar

Äntligen en ny mobil. Har ju levt med en lånad, utan kamera eller några som helst finesser sen min gick sönder i januari. Men nej, jag har inte brutit mot köpstoppet. Jag fick den gratis. Inte alls vad jag själv skulle ha valt, men men, slipper ju köpa en i alla fall. Hur jag fick den är en lite rolig historia, som handlar om att inte kunna lära en gammal hund att sitta... Mer om det senare.

Ny dator är beställd. Hoppas bara den här rishögen, som nu ständigt har gul skärm, orkar hänga med några veckor till. Inte heller datorn köper jag. Eftersom jobbdatorn om möjligt är i ännu sämre skick än min, den har då krånglat längre tid, så köps den nya till firman. Men det är ju jag som jobbar på kontoret, så det blir ju som min ändå, och en laptop, så jag kan ligga i sängen och jobba :-)

Historien om mobilen då.
N har en förmåga att alltid tacka ja till alla försäljare. Att jag försöker få även honom att ha köpstopp, genom att ha kontroll över hans ekonomi, det hjälper ju inte när försäljare ringer honom på mobilen, och han inte bryr sig om att försöka ändra sina vanor själv.

Några veckor sedan: det kommer en orderbekräftelse och avtal på ett mobilabonnemang från mobivox. Jag fattar inget och ringer N.
A: Vad är detta? Vad har du nu gjort?!?! Du ska inte ha abonnemang då blir vi ju ruinerade!
N: Det var nån som ringde, det lät så bra, och man får en gratis mobil, och den skulle vara vattentät och dammsäker, precis vad jag behöver... Men man har ångerrätt sa han.

A ringer Mobivox, skickas hit och dit och får till sist prata med säljaren E:
E: Företag har bara 7 dagars ångerrätt och det har gått 8 dagar, det finns inget att göra. Och jag har en ljudfil där N säger att han tackar ja till erbjudandet och det är bindande. Bla bla bla .Och 9 av 10 av mina kunder är jättenöjda.
A: Jaha, men JAG är INTE nöjd. Svindyrt, och man får inte ens ringa för abonnemangsavgiften. Vad ska det vara bra för?? Hur kan nån vara nöjd med det??
E: bla bla bla, bla bla, blablablabla. Bla blabla, blablablabla
(ja duktig på sitt jobb är han i alla fall, prata kan han då...)

A ringer N:
N: ¤#%#&/¤"%¤ #%#%/%¤ ¤#&%%/¤!!!! Vad var det som lät bra!?!? #%¤%/(¤#"# Världens sämsta och dyraste abonnemang!! %¤#%#/%) Och 36 månaders bindningstid! &%#%"%# vet du vad det blir?!?!?! NIO TUSEN KRONOR!!!! "#¤#%¤¤&% &%#%¤#*¤&¤ #¤¤*&¤ !!!!! PLUS samtalskostnaderna, och inte ens dom priserna var bra!! "¤%¤(=¤&¤**&#
N: Men, jag... men det .... men... jag lyssnade väl inte så noga, som vanligt... Jag ska ringa E...

N ringer säljare E och förklarar att han gjort bort sig och det kanske blir skilsmässa om han inte ordnar det här. Men får så klart samma svar, att ångertiden är slut, och det finns inget att göra, E gör ju bara sitt jobb och blabla blablabla...

Timmarna går, sen ringer plötsligt säljare E upp mig! Han har tydligen tänkt på det hela ändå.
E: Jag kan ju inte göra nånting, men var inte för hård mot N. Som straff kan du ju ta mobilen, fast han betalar abonnemanget...
A: HAHA, ja DET var en bra idé!

E ringer även upp N och meddelar sin braiga idé.

Och så fick jag då en ny mobil....

2 kommentarer:

  1. Nästa gång får maken hänvisa till hustrun när telefonförsäljare ringer! Visst är de slipade de där som ringer.. Man får stålsätta sig.
    Mobivox har jag aldrig hört talas om. Hoppas telefonen är väldigt fin!

    SvaraRadera
  2. Jag har sagt det x antal ggr "antingen säger du nej direkt eler ber dom ringa mig" Och han trodde att det var det han sa till säljaren, men innan samtalet var slut hade han tydligen tackat ja i alla fall...
    Jag hade aldrig heller hört talas om Mobivox, dom har tydligen bara företagsabonnemang.
    Jo visst är den fin :-) men lite väl många onödiga finesser, som gps... svårt att gå vilse i den här byhålan...

    SvaraRadera