tisdag 21 april 2009

Spelsparande och dammsugarköp

eNär vi tagit morron(eller natt kanske..) promenaden kl 4 i morse slog det mig plötsligt att jag splar ju inte längre, så där sparar jag ju också pengar som jag glömt att räkna med. Inte för att jag spelat mycket. Har blivit nån rad på Keno eller Lotto då och då, eller en bingorad eller nån lott. Mellan 50-100 kr/ månad på svenska spel.se + nån enstaka lott ibland i affären. Blir nog under 1000 lappen på ett år. Men, det är en halv dammsugare i alla fall.

Dammsugare ja, det har jag nu beställt en. Den kommer på listan för undantag, men det är ett bra undantag. En liten jämförelse med den gamla:

Gammal Rolfy:
Låter förfärligt
Filterhållaren är trasig, så alla mikropartiklar andas vi väl in.
Pyttesmå påsar, så det köps nya ofta
Förmodligen en energislukare
Kort sladd
Konstig modell som tippar hela tiden

Ny Siemens:
Tystgående
Allergivänligt Ultra hepa filter som renar luften
Jättestora påsar. Bara på dom sparar man nog in kostnaden för dammsugaren på nåt år.
Energisnål.
Aktionsradie på 13 meter
Ergonomiskt handtag

Så det sparas pengar på påsar och på el, och samtidigt sparas det på miljön. Och så blir innomhusmiljön bättre.

Spisfläkt är också beställd. Det är väl inget som direkt är bra varken för ekonomin eller miljön. Men det är bra för husets hållbarhet. Då slipper all matos sätta sig i väggarna och gardiner och möbler. Så indirekt är det väl en miljö och ekonomibesparing.

5 kommentarer:

  1. Hej, vi har också en ny fläkt, en kolfiltervariant för vi kan inte ha annat här.
    Han som monterade in den betonade att den var energisnål och att lampan är en lågenergisort.
    När man nu måste ha nya saker så är det ju jättebra att passa på att tänka på elförbrukning vid inköpet.
    Min strävan nu är att börja baka matbrödet, vi köper jättemycket!

    SvaraRadera
  2. det är så roligt att städa om man har fina verktyg att städa med=) speciellt om dammsugaren luktar gott också! brukar "dammsuga" lite aromolja ibland.

    SvaraRadera
  3. Wicke, har du testat baka nån av dom lättbakade sorter jag gav recept på för ett tag sen?

    Minna, hur länge håller den lukten i sig, alltså i själva dammsugaren, luktar det bara den gången, eller finns det kvar nästa gång man dammsuger? Jag köpte nån slags aroma kulor en gång som man skulle dammsuga upp, men dom luktade bara just då.

    SvaraRadera
  4. Jag såg dina recept, men har inte testat ännu. Det har varit så rörigt pga bokhyllebrist, målare, hantverkare. Har liksom inte haft lust men snart!
    Jag läste förresten ett tips om att man kunde dammsuga upp lite vaniljsocker för att få god doft. Bara det inte sprutar ut vaniljsocker ur dammsugaren.. Hm?

    SvaraRadera
  5. å jag lägger ibland aroma olja i själva filtern. Det håller i sig 2-4 dammsugningar. Doftkulornas doft går tyvärr bort på en gång...

    SvaraRadera