onsdag 15 april 2009

Påsk=kalas och renflytt

Hela halva släkten har varit uppe och firat mormor, vi är inte alls en stor släkt, men det har nog aldrig tidigare hänt att precis alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn varit närvarande samtidigt. Firade även syster lite i efterskott och dotter i förskott, så massa kalasande blev det.

Påsk brukar oftast innebära renflytt, så även i år. Men det blev lite överdrivet varmt, så det var svårt att flytta under helgen. Men igår började första etappen. Etapp två som går över sjön förbi vårt hus avklarades idag. 1000 renar som ligger och vilar utanför huset är det inte alla som har. :-)

Hur miljövänlig och ekologisk och ekonomisk blev denna påsk då. Jaa, inget särskilt av nånting... En del närproducerad och ekologisk mat blev det, ren och älgkött bl.a (dom måste väl räknas som ekologiska?) men en massa tårta, ännu mer godis och en del annat smått och gott, som jag inte har koll på vad det var för innehåll.
Resbiten kanske är okej ändå. Ingen som flög i alla fall. Jag körde till stan två ggr, men hade vi inte varit lediga hade det blivit ännu fler mil. Sthlmarna tog tåget och västerbottningarna och övriga norrbottningar åkte bil.
Renflytten sker med skoter, måste väl vara bättre än helikopter i alla fall som dom använder på hösten när dom ska flyttas åt andra hållet.

Datorn fortsätter allt närmare en krasch. Nu vill den inte ta in bilderna från digitalkamerorna. Hur länge ska man våga vänta på att köpa en ny? Priserna är ju inte så roliga nu, så särskilt ekonomiskt är det ju inte att köpa just nu.

Det var bara en liten uppdatering om vad jag haft för mig, har knappt haft tid att läsa tidningar eller titta på tv, eller läsa bloggar, eller ens hunnit fundera över miljö- och andra frågorså jag har inget nytt att komma med just idag.

4 kommentarer:

  1. Jösses, dig har jag saknat under min datafria vecka! Vi har varit i stugan och jag erkänner att jag fick viss dataabstinens. För att inte tala om att jag ligger en vecka efter med städningen! Jag är ledig några dagar nästa vecka och då ska jag hugga i. Är glad över dina listor som jag faktiskt printar ut och sätter upp.
    Hoppas du fortsätter! Klappa din dator från mig, be den kämpa på. "Gå inte mot ljuset"!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad kul att bli saknad. :-) Städa har jag ju knappt hunnit själv, men det kommer en ny lista till nästa vecka ändå, och fortsätter gör jag nog så länge någon vill läsa dom. Det håller även mig själv motiverad att fortsätta följa dom.

    SvaraRadera
  3. Tittar du på Rent hus? En tröst för då tycker jag att jag har det väldigt fint. De strök aromatisk olja längs golvlisterna för det tycker inte pälsängrarna om. Hm? Kanske man skulle göra det i förebyggande syfte. Maken kommer väl tro att man blivit galen.

    SvaraRadera
  4. Jo, fast igår missade jag städningen. Vilken olja skulle det vara? Har för mig att dom pratat om lagerblad i skafferiet mot mjölbaggar. Så det är väl olika dofter som olika djur inte gillar.

    SvaraRadera