lördag 16 maj 2009

CSN lån

Jag som är emot lån, har faktiskt ett till, förutom billånet... Men, dom allra flesta är väl nästan tvugna att ta studielån. Det är ju lite svårt att överleva studietiden annars. Och det är ju ett väldigt fördelaktigt lån. Så, om man nån gång i livet måste låna, så är det nog det enda som jag tycker är acceptabelt.


Jag har då och då genom åren funderat på om det är smart eller dumt att betala mer på studielånet om man har möjlighet. Men tidigare har jag tjänat så lite så till en början så betalade jag mindre per år än räntan som las på. Och i den takten så skulle ju lånet avskrivas vid 65. Men nu har jag räknat på det igen, och enligt den beräkningen skulle det vara färdigbetalt om 14 år. Och på dom åren skulle jag få betala ytterligare 15000 i ränta. Så nu funderar jag igen. Ska jag betala bort det snabbare, när jag har betalt billånet och kan börja spara?

4 kommentarer:

  1. Vi har ungefär samma "problem". Både jag och min man har CSN lån och har under det senaste året betalat av 1000kr var/månad istället för lite drygt 500kr var/månad. Eftersom vi har ett blancolån på vår bil har vi dock beslutat oss för att lägga alla pengar vi kan på billånet först och sedan betala in mer på CSN.

    Om jag var du skulle jag efter billånet är klart dela pengarna jag har över och spara ena delen till en buffert och sätta in andra delen på CSN lånet. Eller du kanske redan har en bra buffert?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr har jag ingen buffert just nu, det var därför jag var tvungen att ta billån när jag blev i akut behov av bil. Jag sätter alla överblivna pengar på billånet just nu så att det ska försvinna så fort som möjligt. Men sen kan jag nog både kunna betala av på Csn lånet och spara till buffert

    SvaraRadera
  3. Räntan på CSN-lånet är relativt låg. Får du högre ränta på sparade pengar är det mer fördelaktigt. Men nu har sparräntorna varit låga och fonder har gått dåligt. Men känslan att vara skuldfri kan ju vara skön också...

    SvaraRadera
  4. ja, de klart, om nu räntorna stiger igen kanske man kunde tjäna mer än dom 15000 på att spara. Fast det skulle ju vara skönt att vara skuldfri. Måste tänka på saken lite till.

    SvaraRadera