söndag 17 maj 2009

Nästa vecka städas vardagsrummet

Om man bytt blomjord under våren så är tisdagens uppdrag förmodligen inte nödvändigt. Då räcker det med att förbereda för onsdagen och sätta alla blommor på ett bord. Har man inte bytt jord kanske det är dags att göra det samtidigt. Jag byter varannat- var tredje år. De flesta nya blommor man får i present överlever ändå inte min behandlig. Gröna fingrar har jag då inte och glömmer att vatta gör jag för det mesta, en vecka utan vatten måste dom klara för att överleva i mitt hem. Och dom tåliga som jag haft i många år, dom klarar sig utan att få ny jord varje år.

Måndag: Dammtorka bokhyllor

Tisdag: Rensa blommor. Alltså plocka bort döda blad. ( ev byt blomjord) Släng in dom som tål vatten på bladen i duschen och duscha av allt vinterdamm. Om ingen i familjen måste duscha i kväll, låt dom stå kvar.

Onsdag: Putsa fönstret, torka fönsterbänken och ställ tillbaka blommorna.

Torsdag: Torka dörrar, dörrkarmar och handtag

Fredag: Plocka undan saker som inte hör hemma

4 kommentarer:

  1. Åh, äntligen tillbaka!
    HUR visste du att jag behöver röja i vardagsrummet?!

    SvaraRadera
  2. Jag kanske är synsk ;-)

    SvaraRadera
  3. Överleva utan vatten 1 vecka? Det var kort tid. I mitt hem måste dom klara sig utan vatten i minst 1 månad annars dör dom.

    Vi har en "blomma"/träd som vi haft i mer än 1 år nu (helt otroligt). Den var på väg att dö, men efter en övervattning så kom den sig och nu ser den faktiskt ganska bra ut. =)

    SvaraRadera
  4. Oj då, finns det verkligen nån som är ännu bättre på att ta livet av blommor. I bästa fall kommer jag ihåg att vattna EN DEL blommor en gång i veckan. Oftast nån som blir utan och får vänta en vecka till.

    SvaraRadera