söndag 31 maj 2009

Köksstädning

Hur många tänker varje gång man slår på ugnen "den skulle behöva rengöras, men nu ska jag in med mat, får ta det sen" men först måste ugnen svalna, och sen har man glömt bort det. Till nästa gång man ska använda ugnen...
Men nu är det dags för en ordentlig ugnsrengöring. Jag kom på ett bra sätt att få ugnen ren sist jag kom ihåg att göra det. ( eller jag kom ihåg det till hälften..)Gör som vanligt, smörj in med såpa, sätt ugnen på 100 grader i 30 minuter. Men istället för att torka ur när den har svalnat så glömmer du bort det. Väntar till nästa gång du ska använda ugnen, slår på den på 200 grader tills det börjar lukta bränt. Stänger av, tar en klickskrapa och skrapar bort skiten i panik. Det funkar jättebra! Den brända såpan bildar en hinna som drar med sig smutsen när man skrapar bort den.

Måndag: Skura ugnen ( eller bränn såpan och skrapa ur)

Tisdag: Dra fram spisen och rengör bakom och under.

Onsdag: Rengör ovanpå. Har du vanliga kokplattor, häll på ättika, sen bakpulver och skura bort dom där fläckarna som inte vill gå bort vid en vanlig avtorkning. Har du häll, fram med klickskrapan och skrapa bort inbrända småfläckar om du har några.

Torsdag: Har du kakel ovanför spisen? dags för en rengöring där

Fredag: Putsa fönstret.

2 kommentarer:

  1. ojoj, jag blir riktigt sugen på att sätta fart. Har jobbat som en tok i två veckor och nästan inte varit hemma. NU ska det bli fint!
    När du skriver "klickskrapa" - är det en sådan där med rakblad i?
    (vi har en sådan till spishällen men jag blir osäker; kan man ha den i ugnen? Har aldrig tänkt på det..)

    SvaraRadera
  2. Jo en sån man har till hällar. Till glaset måste det ju gå bra i alla fall. kanske inte till resten om det inte är helt slätt. Vet inte om det finns nåt man kan skrapa bort, som inte ska bort alltså?? Det gick då bra i min ugn.

    SvaraRadera