måndag 11 maj 2009

Prioritera rätt

Ekonomi och miljö kan ju som bekant gå hand i hand, och även vara motsatser. Så det gäller att prioritera rätt. Och tänka på vad som är rätt för en själv. Det är inte så enkelt som att bara gå och köpa miljövänliga och ekologiska saker. I första hand måste man överleva. Har man dålig ekonomi, om man är student, just blivit arbetslös eller sjukskriven, nyligen skilt sig eller vad orsaken än är. Eller om man har en massa skulder. Då måste man ha koll på priser. Inte köpa märkesgrejer, inte köpa sånt man inte behöver, inte köra bil i onödan, inte slösa el i onödan. Såna saker är ju även bra för miljön. Men när man ska köpa mat och kläder, då gäller det att tänka tvärtom, fast likadant... då ska man jämföra priser, köpa det billigaste för att spara pengar. Men det innebär samtidigt att man inte kan köpa ekologiskt.

Jag har det egentligen inte dålig ställt just nu, även om vi inte är rika höginkomsttagare, men jämfört med hur jag har haft det tidigare. Men under helgens handlingsresa blev det plötsligt kris. Jag har inte mycket kredit på mitt kort, för det tycker jag är dumt att ha, man ska ju ha råd att betala den summa nästa månad för att slippa massa räntor. Men nu hade jag ju betalt dammsugaren och fläkten med kortet, och glömt bort det... så krediten var nästan förbrukad. Jag hade som tur var lite kontanter, så apoteksbesök och lite annat fick betalas kontant. Sen på Coop var det bara att hålla koll på varenda krona. Det fick bli det billigaste av allt. Inget ekologiskt denna gång. Gurkan var billig så det fick bli veckans grönsak. Ekologiska bananern gick bort. Coops egna lättmargarin med massa palmolja och allt vad det är i den. Osv. Jag kunde inte ens tanka. Så det blir inte en meters onödig körning närmaste veckan. Men det är ju i alla fall bra för miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar