tisdag 12 maj 2009

Vad jag sparar, egentligen (och vad alla borde göra)

Efter en lite noggrannare undersökning har jag kommit fram till att mitt tidigare slösa snitt låg på 1500/mån. Inte så mycket tycker säkert de flesta. Men med tanke på att jag aldrig varit en sån som tyckt att jag slösat i onödan, aldrig köpt märkesgrejer, oftast handlat på rea osv. Så är det rätt mycket ändå. 1500 på prova på prenumerationer, på böcker som man lika gärna kan låna, på reakkläder som jag egentligen inte behöver, på småkrafs som ljus och vaser, på nya gardiner och lakan. 18000 per år på helt onödiga grejer. 18000 som jag hade kunnat lägga på välgörenhet, på ekologiska varor, på kvalitetsgrejer. Eller som jag kunde satt in i något sparande.
Men nu är det nya tider, nu lägger jag pengar på just såna saker och inget onödigt. Något som alla borde göra mera av.

Vare sig man slösar 100 kr eller 20 000 i månaden på onödiga saker, så borde alla tänka om och lägga åtminstone hälften på att prioritera rätt, på ett sparande eller på miljövänliga saker. Eller på att hjälpa någon som behöver dom där pengarna bättre. Man måste ju inte ha totalt köpstopp, att lägga hälften av sina slösa pengar på något bättre är ju en bra bit på väg, en bra bit som gör nytta, i stället för att hamna på soptippen för att man aldrig använder den där saken som man impulsköpte.

1 kommentar:

  1. Jag kan känna med mitt köpstopp att det är två plus. Dels att jag får koll på det jag redan har. (ljus, gardiner, vaser, lakan- you name it.. och kläder).
    Dels blir det ju onekligen mer pengar över! Som kan investeras eller som du säger- ges till något bra ändamål.
    Kanooon.

    SvaraRadera