onsdag 5 augusti 2009

Semesterundantag

Som jag skrev redan i januari på min undantagslista, så räknade jag in en dags shopping om jag åkte på semester någonstans. Men en planerad sådan och inte massa onödiga saker.

Det blev en kort semestertripp förra veckan. Jag funderade innan vad jag behöver och satte upp en maxgräns. Och bestämde mig för att prova kläder ordentligt och inte köpa bara för att det var billigt, om jag inte var säker på att jag kände mig bekväm i det och att det kommer att användas. Det gick ganska så bra, tills jag hittade två par byxor och ett linne, som inte fanns med i planerna och som jag egentligen inte behövde. Pga dom överskreds min budget med nästan 200 kronor. Men byxorna satt som gjutet, jag brukar ha svårt att hitta något som sitter bra, och det var inga blåjeans som är det enda jag annars äger i byxväg. Dessutom hade jag ett par capri eller shorts med i planeringen, men det hittade jag inga så jag ska klippa av det ena paret till capri. 98 kr kostade ena paret, 49 för det andra och 35 kr för linnet, så det är väl överkomligt. Om jag dessutom tänker på alla tusenlappar jag sparat efter 7 månaders köpstopp så tycker jag att jag är värd nånting nytt. Man behöver belöna sig själv ibland, vad det än är man försöker förändra. Men planerat och medvetet, inte bara gå ut och tokshoppa om man har köpstopp, eller vräka i sig massvis med godis om man har bantat. Man ska inte få ångest över en belöning.

Så alla ni som kämpar på med förändringar och nya vanor. Glöm inte bort att belöna er själva!

1 kommentar:

  1. jag har också unnat mig ett par jeans! För första gången planerar jag och det känns härligt. Jag är glad över mitt senaste köp, förut brydde jag mig inte nämnvärt! Man uppskattar och blir mer rädd om sina nya saker! =)

    SvaraRadera