söndag 11 oktober 2009

Inköpslistor under köpstopp

Jag vet att en del som har köpstopp skriver listor på saker dom tänker köpa när köpstoppet är över. Men vad är det då för mening att köpstoppa? Om man köper dom där sakerna nu eller nästa år, spelar det någon roll? Visst gör det lite nytta att köstoppa ändå. Man kommer till insikt hur mycket man köper utan att tänka sig för. Man kanske lär sig att konsumera medvetet. Man sparar en del pengar på att skippa de mest onödiga.

Jag har ingen fysisk lista. men jag har en i huvudet och tänker att det som fallit bort från listan pga glömska, det var inte så viktigt, och då blir inget onödigt köpt ens när året är slut.
Just nu finns på min lista en ny hårborste. Inte livsviktigt, men billigt, och jag har hört att man bör byta borste varje år, för det går aldrig att få den helt ren. Det stämmer nog, min borste är ganska sliten, och ren är den då inte, alltså blir håret smutsigt varje gång jag borstar det?!
Nästa önskan är en liten möbel till hallen med korgar att förvara vantar och mössor i. Hittade igår en perfekt på Jysk. 650 kr går den på. Inte absolut nödvändigt, och kanske jag hinner komma på en annan lösning, kanske rent av med saker jag redan har hemma, om jag väntar tills nästa år. Det har funnits fler saker på listan, men dom har jag glömt, så dom kan inte ha varit så viktiga.

2 kommentarer:

  1. de roliga är att man kanske inser senare tack vare listan att man inte behövde något? =) Man får ju hoppas i allafall!!! =)

    SvaraRadera
  2. Åsså kan man skriva upp det man kan önska sig till jul o födelsedag, då finns det chans att få det där "onödiga".. :-)
    Jag brukar glömma vad det var jag ville ha/behövde när det är dags att önska.

    SvaraRadera