tisdag 2 juni 2009

Ekonomiundersökningen + en ny

Senaste undersökningen gav lite överraskande resultat, tycker jag. Fast det var ju inte så värst många som svarade. Jag har väldigt många fler besökare än så. Kanske alla andra bara besöker min sida för miljöinläggen, eller nåt annat, vad vet jag.
Hur som helst. Flest svarade att utgifter delas 50/50 oavsett inkomst. Kan ju funka bra om man har ungefär lika stor inkomst. Men skiljer sig inkomsterna mycket så kan det bli så att den ena får lägga alla pengar på räkningar och har inget över till sig själv. Medan den andra kan leva livet, köpa vad som helst, fara ut och resa själv. Jag har hört en historia om det, mannen tjänade mycket och for ofta på resor, utan fru och barn, för hon hade inga pengar över till nöjen. Helt galet är min åsikt.
Lika förvånande att ingen svarade att dom har ansvar för olika utgifter, för det är det vanligaste jag har hört om. Och det är även så vi gör, men det är för att det då automatiskt blir fördelat så att procentuellt delas det rättvist. Den som tjänar mest betalar mest.

Till alla som inbillar sig att jag är hemmafru som jag fick höra idag igen (finns en del avundsjuka människor som beklagar sig över hur vi lever) vill jag tillägga, att jag INTE blir försörjt. Jag jobbar hemifrån ja, men det betyder inte att jag sover bort hela dagarna, eller står vid spisen hela dagarna. Utan mig skulle ingenting funka.om inte jag tog hand om ekonomin skulle vi inte överleva. Företaget skulle inte funka om jag inte gjorde det jag gör. Om jag inte var anställd i företaget och tog hand om bokföring, bokningar, mail, fakturor, deklarationer osv osv osv, så skulle det inte finnas nåt företag. Jag får lön för att vara anställd, precis som alla andra som har ett jobb. Med min lön betalar jag sen en del av räkningarna och alla mina egna utgifter.


På tal om arbete så gör jag nu en liten undersökning om vad som är viktigast. Många strävar efter att få så hög lön som möjligt. Andra vill jobba med det dom tycker bäst om att göra och bryr sig inte om att i perioder leva utan inkomst. En del kan jobba med vad som helst och tjäna vad som helst, bara dom trivs med arbetskamraterna. Vissa tycker att det viktigaste är attman har meningsfulla uppgifter, eller att man känner sig behövd. Vad tycker du är viktigast?

2 kommentarer:

  1. För mig kommer det viktigaste vara arbetstiderna. (om jag nu hittar jobb efter föräldraledigheten). Min man tjänar helt ok och vi överlever nu när jag får ganska lite pengar så även om jag inte hittar ett jobb som är super skoj så bidrar jag ju i alla fall till familjekassan. Och då blir tiderna viktigast så att jag kan hämta och lämna sonen på dagis.

    Angående din historia om att mannen åkte på semester ofta utan fru och barn. Jag fattar inte hur dessa människor tänker. I min värld är man ett team om man bor ihop och då hjälps man åt och ser till att båda har det bra, men alla har ju rätt till sin åsikt och rätt att välja hur dom vill göra.

    MEN gör dom inte som vi gör och har samma åsikt som mig så gör dom fel ;) =P hahahaha ;)

    SvaraRadera
  2. Hälsan kommer först för mig, en viktigt sak som bidrar till god hälsa är goda arbetskamrater.. OCH.. meningsfulla uppgifter. MEN, man måste kunna försörja sig också.
    NU, som ensamstående ska jag kasta mig ut i det ovissa.. som "frilansare", inkomsten blir oviss, det ger jag blanka f-n i just nu.. tror ändå att jag får så jag klarar mig.. pengar till mat, hyra, el, SL-kort..
    Det blir inte att stämpla..eftersom jag sagt upp mig själv.
    Detta gör jag för att min hälsa är värdefull..annars skulle jag snart vara utbränd, vidbränd, uppbränd.
    För några år sedan sökte jag ett friår, när man kunde göra det, tyvärr kom jag aldrig i tur. Även då var jag ensamstående. Välbeställda kärringar som hade gubbar med bra löner tyckte inte att dom hade råd att ta ett friår. I stället gick dom till jobbet och förpestade tillvaron för oss andra med sitt gnäll o klagan.
    DU själv har ansvar för din hälsa! Gör nåt åt din situation om du inte mår bra, vänta inte att någon annan gör det, det kommer inte att hända.
    Kanske man måste byta boende för att ha råd att må bra..kanske man måste byta "vänner".. äta bra..
    Måste du förpesta tillvaron för någon annan, så är det din hälsa det är fel på. Nöjda människor sprider glädje, inte avundsjuka..

    SvaraRadera