måndag 22 juni 2009

Miljöbesatt



Bra miljöval på tvätt och diskmedel är ju inte svårt att hitta. Men naturligt är det ju inte. Miljövänliga schampon är inte lika lätt att hitta, och de flesta är svindyra. Så vad gör man då? Jo, man gör det själv!

Börjar mitt miljötänk bli överdrivet? Jag har senaste veckorna inte använt några kemikalier. Jag har köpt tvättnötter, haft dom i tvättmaskinen, gjort avkok och haft i diskmaskinen och i duschen. Funkar bra! Tvätten blir mjuk och tillräckligt ren. Det biter inte på svåra fläckar, men det gör ju inte alla vanliga tvättmedel heller. Förbehandla med galltvål så är det inga problem. Hårbotten kliar inte som den brukar och disken skiner.

Nu har jag gjort björklövsschampo. Inte testat än men billigare och miljövänligare kan det ju omöjligt bli.


Tänker även ge mig på att testa göra tvål. Lite mer komplicerat och den ska stå i minst 4 veckor innan det går att använda, och ju längre den får vila desto bättre verkar det som.

1 kommentar:

  1. Snart lever du helt som mormor gjorde när hon var liten ;) Men kan man göra eget och har den tiden så är väl det bra :) Det kanske tillochmed kan bli nånting för företaget att sälja till turisterna?

    SvaraRadera