torsdag 3 december 2009

Uppdrag matrensning

Snart är det dax att köpa en massa julmat, göra julgodis, baka osv. För att få plats med allt i kyl, frys och skafferi kan de vara en fördel att rensa lite. Gå igenom kylen, släng all gammal mat och ät upp resten! Gör likadant i frys och skafferi. Köp inte ny mat så länge det finns mat kvar hemma! Hitta på nya maträtter, grytor, gratänger, pastasåser tex. Det brukar vara med mat som med kläder, fast man har garderoben full så har man inget att ta på sig... Fast det är fullt i skafferiet så hittar man inget att äta... Var lite kreativ!

Bra för plånboken och miljön är det också att äta upp de man har. Köper man lite mindre vardagsmat under december så har man råd med det inte allt för billiga julbordet. Och det blir mindre som kommer att slängas för att det hunnit bli gammalt.


Lycka till :-)




3 kommentarer:

  1. Du verkar vara otroligt kreativ.Lever du som du lär?Hur orkar du? Har du stort hus? Vårt är inte så stort men jag skulle inte hinna med och orka så mycket som du verkar göra..

    SvaraRadera
  2. Som jag skrivit tidigare så handlar det om att spara tid. Jag orkar inte om jag INTE gör så här. Städa måste alla göra, men att ta lite varje dag gör att man slipper dessa jobbiga storstädningar som oftast slutar med att man ändå inte hinner eller orkar allt. Samma med allt annat, planering är a och o, som nu under julen, tänker man efter och planerar lite och gör lite varje dag då hinner man pyssla, baka, köpa julklappar och allt annat utan att stressa ihjäl sig. Jag gör detta för att spara tid och för att orka.

    SvaraRadera
  3. Gammalt inlägg jag kommenterar men din blogg är guld värd! Började köpstopp i förrgår och håller på och kollar igenom hela din blogg, inspirerande! Och sitter och funderar på att rensa kul och frys och ser detta inlägget! Kanon tack :-)

    SvaraRadera