torsdag 8 januari 2009

Varför köpa kravmärkt, närproducerat osv?

Nu är jag inte helt insatt i ämnena eftersom det inte intresserat mig så mycket tidigare, men det jag tror att jag vet är: Att odla med gifter är inte bra för miljön. Att sedan äta dessa gifter kan inte vara särskilt hälsosamt. Därför är ekologiskt odlat ett bra val. Kravmärkta varor har väl också en del med bekämpningsmedel att göra, men när det gäller animaliska produkter så ska grisar och höns och alla andra djur få ha ett bra liv och beta fritt, inte sitta instängda i burar hela livet.
Att köpa närproducerat blir automatiskt bättre för miljön för att transportsträckorna blir kortare. Sen är det väl bra att gynna dom lokala företagen.
Om man måste köpa importerat, vare sig det är livsmedel, kläder, möbler eller annat, kan man försöka leta efter rättvisemärkta grejer. Så vet man att det inte är barn som slavat gratis för att tillverka sakerna. Och så bidrar man till att odlare och anställda i fattiga länder får det bättre ekonomiskt.

Tyvärr är allt detta dyrare än "vanliga" varor. Jag har börjat jämföra priser lite grann. Några exempel jag såg på Coop sist jag handlade. Kravmärkt honung 29 kr, X-tra, tillverkat i Danmark 18 kr. Svenskt pulvermos Coops eget märke var dubbelt så dyrt som X-tra tillverkat i Holland. Ekologisk mjölk 8.90, vanlig 7.95. När jag stod där och tittade på mjölken funderade jag över varför det finns så många sorters låglaktos och laktosfri mjölk?? Vanlig finns bara från Norrmejerier, men låglaktos även från Arla och laktosfria både från Skånemejerier och Valio. Varför ens köpa in så långt ifrån?

Jag har en del att fundera över och läsa på om innan jag börjar ta itu med att försöka andra ovanan att alltid ta det gamla vanliga och övergå till dessa kravmärkta, rättvisemärkta, ekologiska och närproducerade varor. Men att det blir lite dyrare kan man nog ta i och med köpstoppet, för nu ska jag ju spara massor med pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar