måndag 26 januari 2009

Varför äta nyttigare?

Ska man tro på alla näringsexperter, forskare, dietister och allt vad dom kallar sig, så ska man ju bli piggare, må bättre, leva längre osv om man äter nyttigt. Och beroende på vem man lyssnar på så ska man gå ner i vikt oxå om man följer nån metod med lite kolhydrater eller lite fett, mer av nåt, mindre av nåt annat. Visserligen började jag genast lagra fett så fort jag fyllde 30, men inte så värst många kilon så det får vara som det är. Jag tänkte i stället bli nyttigare för att jag äter så förfärligt onyttigt. Har försökt ändra vanorna i flera år, men det går så vansinnigt långsamt. Men det går framåt i alla fall. Men nu tänkte jag försöka få lite mera fart. Grönsaker och frukt t.ex är jag väldigt dålig på. 5 om dan säger dom nu, 500 gram alltså. Dit är det lååååångt, men har kommit en liten bit på väg.

Går jag 3-4 år tillbaka så såg mina matvanor ut så här: Mycket mjölkchoklad, och en del annat godis. Drack ofta Oboy. Bara vitt bröd, vit pasta, vitt ris. Att få i mig 5 om dan, det fanns inte en chans, om jag ens lyckades med 5 i månaden, så var det en MYCKET bra månad. 5 i halvåret var det nog snarare. Köpte en del färdigmat oxå, eftersom jag slet med mina arbetsprövningar som inte funkade och var helt slut när jag kom hem, så laga mat orkade jag sällan.

Efter några års kämpande ser det just nu ut så här: Har gått över till mörk 70% choklad. Inget annat godis. Köper ofta fullkornsmakaroner. Aldrig färdigmat. Har dragit ner rejält på socker. Äter inget vitt bröd. Lyckas i bästa fall få i mig 5 i veckan.

Nya vanor. Ska nu försöka öka på frukt och grönsaksintaget. Mitt första delmål är 1 frukt och ½ portion grönsaker varje dag. Det blir i alla fall 10 i veckan. Och sen öka på så att jag förhoppningsvis nått upp till 3 om dan innan året är slut. Och försöka få i barnen mer grönsaker. Frukt är inga problem, dom kan få i sig 5 om dan, men tanken är väl att man ska få i sig grönsaker oxå.

Jag har börjat med några knep som funkar rätt bra. Jag gör smoothies ibland, då kan jag få i mig två frukter på en gång. Önskar att jag hade en juicepress, så kunde jag få i mig lite grönsaker oxå den vägen, och andra frukter. Nu blir det bara banan och apelsin. Äpplen blir inte bra att köra i mixer. Men i maten funkar mixade kokta grönsaker bra. Jag kokar upp frysta grönsaker, mixar och häller i allt möjligt, köttfärssås, pastasås, grytor och gratänger. Då känner m an inte smaken så mycket och slipper tugga på nåt man egentligen inte tycker om. Funkar både på mig själv och barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar