fredag 13 februari 2009

Fredagen den trettonde

Nån som är skrockfull? Nån som haft otur idag? Jag bryr mig inte om sånt där. Jag lägger nycklar på bordet, går under stegar, tycker svarta katter är gulliga, och jag lever än. Visst har jag haft en hel massa otur i livet, men det beror nog på andra omständigheter.



Vi åker till stan i dag, då blir det 5 mil kortare väg i morron när vi ska hämta valpen. Och så hinner jag storhandla ikväll. Inga större problem att undvika onödiga inköp på Coop just nu. Halva affären är avstängd, knappt att det finns mat att handla. Vet inte när dom tänkt att ut- och ombyggnaden ska vara färdig, men det är katastrof där nu. Funderar på om jag ska åka till Ica supermarket istället. Det är inte så stort, men dom har ju i alla fall ett eget sortiment av ekologiska varor som är lätta att hitta. Kanske jag ska börja med den nya vanan idag.

Hundmat. Det är en enda djungel. Vad ska man köpa, hur ska man tänka, vad är bra, vad är dåligt? Har forskat i saken ett par veckor. Vad olika sorter innehåller, hur mycket man ska ge av olika märken. Räknat på vad det kostar per portion. För dom billiga som finns i vanliga mataffärer ska man ge dubbelt så mycket av som av dom dyra. Så i längden så blir det inte så mycket dyrare. Kan till och med bli billigare. Så jag har bestämt mig för att köpa bra och dyr mat till alla tre hundarna. Men vilket av alla dyra märken är bäst då? ja, det är inte lätt att veta. Började fundera över andra saker. Som närproducerat. Men dom svenska märkena verkar inte vara dom bästa. I finland tillverkas ett som verkar ok, i danmark ett annat, och i frankrike. Det jag tänker gå och köpa idag hade jag först tänkt bojkotta, för det tillverkas i Usa, lite väl långt bort. Onödigt att frakta hundmat runt halva jordklotet tänkte jag. Men det har öppnat ett nytt ställe som säljer lite djurgrejer, men mest hundmat, och bara detta märke. Och eftersom valpen nu är van vid detta och jag ändå ska köpa det till den, så kommer jag att köpa det till alla tre. Dom har många specialsorter, och vi har en med lite hudproblem och en överviktig gamling med stela leder. Så jag ska testa, om det har nån effekt. Men sen, då ska jag börja köpa något märke som tillverkas lite närmare.

2 kommentarer:

  1. Menar du att det är lättare att hitta icas egna ekologiska sortiment i din stad än vad det är att hitta änglamark på coop? Eller beror det på ombyggnaden?

    Här i Göteborg är coop så otroligt överlägsna på ekologiskt, så jag har tagit för givet att det är så överallt.

    SvaraRadera
  2. Det kanske är både och. Jag tycker det är lite svårt att hitta änglamarks, det är ett sånt litet märke man ska titta efter. Och det är lite dåligt sortiment oxå. Sist letade jag ekologiskt te, det fanns inte. Icas är ganska framträdande, alla eco varor är vita med ett hjärta, och på en ica affär har dom samlat alla ecovaror på ett ställe + att dom även finns bland dom andra varorna.

    SvaraRadera