onsdag 22 april 2009

Ekonomifunderingar

Det är så väldigt vanligt att man lever månad för månad, och inte har en krona kvar på kontona i slutet av månaden. Jag har alltid undrat varför? Om det händer minsta lilla grej, som att man behöver gå till tandläkaren, eller bilen går sönder, eller kylen går sönder. Då tvingas dessa människor låna eller ta på avbetalning för att dom inte har någon buffert alls. Då blir det en massa avgifter, aviavgifter, räntor, uppläggningsavgifter, och så är det plötsligt dubbelt så dyrt. Då har man sen inte råd att betala tillbaka, hamnar hos inkasso, kronofogden. Ännu mera avgifter plus att man blir prickad och så går det bara neråt. Eller om man lånar av släkt och vänner och inte kan betala tillbaka, då blir det kanske konflikter, och så har man inga vänner kvar.

Dessa människor säger att dom inte har råd att spara. Men sanningen är nog väldigt ofta den att man prioriterar fel och lever över sina tillgångar. Som jag varit inne på tidigare så kan man faktiskt spara fast man lever på existensminimum! Och det finns dom som inte kan spara fast dom tjänar 30-40 000 i månaden eller ännu mer. Det tycker jag är helt galet. Bara för att man tjänar mycket behöver man inte gå ut och äta varje dag. Man måste inte ha en sprillans ny bil eller bo i ett hus för flera miljoner. Man kan köpa "vanliga" kläder och prylar, det måste inte vara Gucci, och alla dom där fina märkena som jag inte ens kan namnen på. Ett par nya jeans på rea eller ett par från Tradera kan vara lika snygga som ett par för 2000. En väska för 149 kr funkar lika bra som en för 20 000. Det går lika bra att köra en Opel som en Porshe. Även fast man tjänar bra kan man tänka på miljön och köpa begagnat.

I dagsläget har jag bara en månadslön i buffert. Och det tycker jag att det är det minsta alla borde ha. Och jag är övertygad om att alla KAN spara ihop till det om man bara vill. Hur liten inkomst man än har.

Men exakt hur mycket man bör ha är idividuellt. En husägare bör ha betydligt mer sparat än en som bor i hyreslägenhet. Man måste också tänka framåt. Klarar jag mig om jag blir arbetslös, separerar, blir långtidssjuk eller något annat händer? Hur ofta vill man byta bil och till vilka kostnader? Vill man kunna byta bil utan att behöva låna?
Det kan vara smart att ha olika sparanden. Ett för mindre oförutsedda utgifter om spisen går sönder eller en tand behöver rotfyllas, ett annat för planerad inköp som byte av bil, resor m.m och ett konto man kan använda om man står utan inkomst en längre tid pga sjukskrivning utan sjukpenning eller plötslig arbetslöshet och strul med a-kassan, så man överlever tills man kunnat orda upp situationen.

För mig skulle det kännas tryggare om jag hade en hel årslön sparad. Som det ser ut för oss så blir jag både arbets och hemlös om min sambo skulle dö före mig. Sambor ärver ju inte varandra. Och det skulle bli svårt för mig att hitta ett annat jobb som fungerar.

4 kommentarer:

  1. Min dröm är också minst ett års lön i buffert. Precis som du beskriver så behöver man inte dessa dyra saker. Jag har haft väldigt dyra vanor, jag har påstått jag har inte råd att spara, ändå har jag köpt en gucci väska!! Hur sjukt är inte det? Jag är så glad över att jag har vaknat och börjat spara. Jag har definitivt levt fel. Det känns fortfarande att jag går i uppförsbacke men det lättar dag för dag=) Jag är mest glad över att jag har slutat med överkonsumtionen och fått ett vettigare miljötänk=)

    SvaraRadera
  2. och en sak till! Gillar verkligen din blog=) du skriver så bra. Man får alltid något att tänka på=)

    SvaraRadera
  3. Tack! Jag ska erkänna att jag hade dig i tankarna när jag skrev Gucci :-) Det är så många som lever så där, vare sig dom har råd eller inte. Men du har ju vaknat och insett hur galet det var. Man ändrar inte sina vanor över en natt, även om det känns som uppförsbacke så går det ju i alla fall framåt. Fortsätt kämpa på!

    SvaraRadera
  4. Hej, jo en annan sak; jag ligger ju efter med städningen men tog tag i hela sovrummet igår. Av bara farten blev två fönster rena och vardagsrummet fick en genomgång också.
    Idag kom en kompis spontant på besök. Gissa om det kändes kul att kunna ha så himla fint!
    Snart är jag ikapp med allt du skrivit.
    Du anar inte vilken hjälp det är att ha listorna att gå efter. (annars blir det lätt att jag bara går runt och "duttar". Kram från glad Wi

    SvaraRadera