tisdag 12 maj 2009

Byt bank

Att man ska kolla sina försäkringar varje år kanske de flesta vet att man borde, även om man kanske inte gör det så ofta. Brukar kanske bli när man flyttar eller köper bil, ska ha en ny försäkring och kollar med olika bolag, då kanske man även kollar de man redan har.
Men hur ofta kollar man vilken bank som är bäst? Inte ens jag, som har konton i 5 olika banker har kollat deras villkor. Jag har hela mitt liv haft en huvudbank. Jag har konton i dom andra bankerna av olika anledningar som att någon annan öppnat ett konto åt mig, det var bara en som ville ge mig ett kreditkort, det vara en annan som ville ge mig lån. Efter ett samtal med den senaste banken med anledning av mitt lån, så övertalades jag samtidigt att byta bank. Det är nu dit som min lön går och dom har bättre ränta än min tidigare bank. Det är därifrån mina autogiron kommer att dras, och nu ska jag säga upp betalningsmöjligheten i min gamla bank. För det tar dom betalt för, som de flesta banker väl gör, men inte min nya. Får även ett Visakort utan avgift första två åren. Det avslytar jag sedan. Mastercard gick inte, pga lånet, men när det är borta byter jag bank även för kreditkortet, för inte heller det tar dom betalt för. Inga enorma summor, men 400 kr / år i sparade avgifter. Och några kronor mer på kontot tack vare att dom har bättre räntor. Visst kan det ändras, men då är det ju bara att byta bank igen. Det var inte alls så krångligt som jag hade inbillat mig.

1 kommentar:

  1. Jättebra att se över sina lån och konton. Jag har just beklagat mig över alla papper. Måste boka tid hos "min" bankkille för jag börjar tappa kollen. Han har hjälpt mig med pensionsförsäkringar mm men nu är jag översvämmad med papper. puh...
    Tack för dina rader, de inspirerar! Kram, Wi

    SvaraRadera