onsdag 13 maj 2009

Jeansinventering

Tänk att man kan ha så mycket kläder så man inte ens kommer ihåg att man har köpt vissa saker. Inför flytten till huset förra året rensade jag nog bort hälften av alla mina kläder. Två år före det rensade jag lika mycket, då inför flytten upp till norr. Ändå har jag alldelens för mycket kläder.
Som sagt så lät jag bli att köpa ett par arbetsbyxor, för jag tänkte att jag kan offra ett par gamla jeans i stället. Så nu blev det en rensning av jeanshyllan. Hela 12 par hittade jag där. Ett par känner jag inte ens igen och har inte en aning om när eller var jag köpt dom. Några par är för små, andra för stora. Jag har nog använt 3-4 par under det senaste året. Allt som var fult eller nött rensades bort förra året, så jag hittade inte direkt nåt jag egentligen vill offra. Men vad ska jag med 12 par jeans till när jag bara använder en tredjedel? Visst kan det vara bra att ha kvar dom som är för små, ifall jag skulle återfå dom former jag hade i 20 års åldern, men hur troligt är det egentligen? Nej, dom kan jag lika gärna göra mig av med.
Bestämde mig till sist för att offra ett par som jag inte trivs i och använda som arbetsbyxor. Trots att dom är i perfekt skickt och knappt använda. Men vad gör dom för nytta om dom bara ligger oanvända i garderoben. Jag har mest troligt köpt dom till halva reapriset på Lindex för 49 kr eller nåt sånt. För det är en modell som jag aldrig tyckt om, så jag har knappast spenderat flera hundra på dom utan köpt dom bara för att det var ett billigt kap.

Dagens städuppdrag resulterade alltså i ett par "nya" arbetsbyxor, och en städad hylla i garderoben.

5 kommentarer:

  1. usch vad jag känner igen mig! Sist jag rensade hände samma sak till mig. Gav dock bort jeansen till svägerskans dotter!

    SvaraRadera
  2. Tänk vad konstiga saker man gör ibland. Köper en modell man inte ens gillar, bara för att det är billigt. Jag har nog inte gjort det med byxor, men med klänningar och tröjor blir det så ibland. Tokigt.

    Fördelen med att köpa "dyra" jeans (Nudies ekologiska brukar ligga runt 1000-lappen), är att det aldrig blir 12 par i garderoben. Jag brukar köpa ett par om året. Och det brukar också bli så att jag slänger ett par om året för att jag slitit ut dem. Så jag är i hyfsad "jeans-balans".

    SvaraRadera
  3. Åh, grattis till en städad hylla i garderoben!
    Så skönt.
    Jag ska ta en låda med papper och sortera.
    Men inte idag..

    SvaraRadera
  4. ps. Vet du hur man avregistrerar sig som följare?
    Jag "följer" en blogg som aldrig blev av.
    Alltså, det blev bara ett inlägg sedan verkar bloggaren ha slutat.
    kram, Wi

    SvaraRadera
  5. Nej tyvärr, jag tycker det är enklare att se när en blogg har nytt inlägg genom listorna jag har här intill, så jag lägger inte in mig som bloggföljare.

    SvaraRadera