lördag 2 maj 2009

Då tar vi badrum och ett annat rum

Det är så lätta uppgifter i badrummet denna vecka så vi tar ett extra rum också.

Badrummet

Måndag: Ta tvättstället ordentligt, undersidan också, och glöm inte kranen.

Tisdag: Ta en sväng med trasan på utsidan av toastolen, och skura insidan

Onsdag: Putsa speglar

Torsdag: Släng alla trasor, svampar, handukar och liknande i tvättmaskin och slå igång den om den är full, annars kan du vänta med det tills du har mer tvätt. Man får inte glömma att vara energieffektiv. Tvätta inga halvtomma maskiner.

Fredag: Torka dörrhandtaget och på och runt lysknappen.

Det var väl inte så svårt? Ett rum till orkar ni väl. Om ni nu har ett extrarum.

Extrarum, tex ett barnrum, gästrum, allrum

Måndag: Släng skräp, töm soptumman om det finns någon.

Tisdag: Släck eldar. Ni vet dom där platserna dit allt tycks dra sig och grejerna samlas på hög. Sätt allt på rätt plats.

Onsdag: Plocka undan saker du egentligen inte tycker om eller tröttnat på, byt ut prydnader, kuddar eller vad det nu kan vara.

Torsdag: Putsa fönstret

Fredag: Torka dörren, handtaget och lysknappar

3 kommentarer:

  1. Åh, vad jag gillar detta med städschema. Fortsätt gärna med detta, eller ännu hellre, skriv flera veckor på en gång så kan jag anpassa det efter vad som passar mig bäst. En jättebra idé att lägga 10-15 min extra varje dag på att städa. Tittar jag runt så är det så många ställen som skulle behöva åtgärdas, och då orkar jag inget alls, så lite struktur i städningen behövs verkligen. Och en sak om dagen, i 10-15 min det ska nog alla kunna hinna med. TAck!

    SvaraRadera
  2. Jag ska fundera på saken. Tror att många är som mig och glömmer bort om man får flera veckor i förväg. Fast jag skulle ju kanske kunna skriva en månad i taget och sen en påminnelse varje vecka.

    Nån annan som har nån åsikt om detta?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker en vecka i taget är bra men det är ju olika. Det blir liksom en överraskning, fast det kanske låter konstigt..?

    SvaraRadera