tisdag 19 maj 2009

Dyrare mat - vad händer nu med ekovarorna

Nu ska maten bli dyrare igen. Upp till 20% kommer priserna att stiga. Värst ska det bli för bl.a pasta, ris och choklad. Jag vill inte vara utan min choklad! Dags att hamstra lite kanske. Så klart att priserna stiger med den svaga kronan. Samtidigt som allt fler blir arbetslösa. Det bådar inte gott för den ekologiska försäljningen. De flesta som låter bli ekologiskt och miljövänligt gör det för att det är för dyrt. Bli priserna ännu högre och man dessutom blir eller riskerar att bli arbetslös så lägger man nog inte pengar på sånt. Då ser man nog till att handla så billigt som möjligt. Då kanske föräljningen av ekovaror sjunker igen, och så stiger priserna på dessa ännu mer. En neråtgående spiral. Vad gör man för att vända den?



5 kommentarer:

  1. Å andra sidan blir ju den svenska/närproducerade maten billigare i relation till den importerade, det kanske blir ett uppsving för mat som inte fraktats så långt?

    SvaraRadera
  2. Som jag förstått saken så är ekologiska varor inte speciellt mycket dyrare att framställa det är butikerna som lägger på mer på dessa varor så att marginalen blir större för dom. Men jag kan ju mycket väl fattat fel =)

    SvaraRadera
  3. Ja det vore ju bra om priserna inte höjs på svensk mat, och om konsumenterna får upp ögonen för närproducerat. Men då förstår jag inte varför pasta skulle vara en av produkterna som ska stiga mest. Det finns ju flera svenska pastamärken.

    Jag har inte undersökt saken så noga hur det är med ekologiska varor. Vad jag hört så blir dom dyrare för att skördarna blir mindre när dom inte besprutas. Men gifterna kostar också, så skillnaden kanske inte borde bli så stor.

    SvaraRadera
  4. usch nej, dyrare mat är absolut inte bra. Hoppas då att dom inte höjer dom ekologiska varorna utan att dom får stanna på samma nivå!

    SvaraRadera
  5. Jag tror tvärt om att dyrare mat är bra och särskilt vad gäller den importerade maten. Att ris och pasta går upp i pris verkar bra ur miljösynpunkt eftersom den miljövänligare potatisen då blir relativt sett billigare. Särskilt ris är ju en stor klimatbov.

    Att betala mer för maten i stort kan mycket väl vara positivt eftersom då en större del av ens pengar går till sådant som är nödvändigt och mindre till konsumtion som påverkar klimatet i onödan. Det förutsätter naturligtvis att matproducenterna inte tar ut några stora vinster på att producera billig mat utan att kapitalet går till att hålla matproduktionen i gång.

    SvaraRadera