måndag 18 maj 2009

Hemmets ekonomi

Personekonomi är intressant. Jag vet, jag är inte som andra. Medan andra får ångest över räkningar tycker jag det är roligt att försöka pussla ihop det. Ju fler räkningar, desto större utmaning och desto roligare är det. Men jag är även intresserad över hur andra har det. Så jag kör ett par små undersökningar om det.

Ekonomi är ett känsligt ämne för många, varför har jag aldrig förstått, men jag vet att det är så. Eftersom jag tagit bort möjligheten att kommentera anonymt så får ni klicka i ett svar anonymt. Vill nån utveckla svaret så är ni välkomna att skriva en kommentar också. Till att börja med riktar sig frågorna till er som lever med någon. Första undersökningen handlar om HUR ni betalar gemensamma utgifter. Det finns så många sätt att göra det på. Är man bara överens så finns det väl inga fel sätt. De flesta vill väl att det ska vara rättvist, men hur man når dit kan variera väldigt. En del tycker det är rättvisast om man räknar hur många procent i förhållande till varandra man tjänar, och betalar den procenten av dom gemensamma utgifterna. Andra tycker man ska betala lika mycket oavsett inkomst. Vissa tycker man ska ha lika stor summa kvar att röra sig med till egna nöjen och utgifter efter att de gemensamma är betalda. Många tycks dela upp utgifterna så att en betalar hyran, den andra maten osv.
Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Vi har haft några olika varianter i olika perioder, men sen vi fick barn så sätter vi in alla pengar på ett och samma konto och betalar allt därifrån. Både gemensamma utgifter och de "egna nöjena". Nu är detta inget stort problem för ingen av oss har nån extremt dyr hobby eller andra vanor som sliter på ekonomin. Och kanske hjälper det till att vi just nu tjänar ungefär lika mycket.

    SvaraRadera
  2. Svar på dina frågor från min blogg =):

    När vi räknar ut dagsbudgeten tar vi inkomst-räkningar och det som är kvar delas på antar dagar som är kvar till nästa lön. I vår dagsbudet ingår det att köpa mat, bensin + nöjen. Självklart kan man göra lite som man vill, men vi har valt att göra på detta sätt.

    Vad gäller räkningar så betalar jag comhem, mitt satskort, min mobilräkning och mitt CSN. Min man står för resten som hyra, el, sin mobilräkning, sitt CSN och lånet på bilen + ev andra räkningar. Den främsta orsaken till att vi valt att ha en dela/gemensam ekonomi är att jag är mammaledig just nu och då får man ju inte hur mycket pengar som helst så om vi skulle dela 50/50 så skulle jag gå minus varje månad och både jag och min man resonerar som så att vi är ett team som hjälps åt så om vi betalar exakt lika spelar inte så stor roll bara vår familj har det bra. (att sedan en jävla massa folk har åsikter hit och dit om hur vi har lagt upp vår ekonomi är ju en annan sak. Men vi har valt att göra som vi har gjort för att det fungerar för oss om andra sedan tycker att det är fel får dom stå för =D)

    SvaraRadera