onsdag 27 maj 2009

Skillnad på välgörenhet och välgörenhet?

Hur kommer det sig att en del tycker att det är okej att skänka pengar till cancerfonden eller andra ställen där pengarna stannar i sverige? Men att skänka till andra länder som fattiga i afrika inte är lika populärt?
Jag förstår till viss del. vi kan alla drabbas av cancer, och kan då bli hjälpt av forskningen. Men är fattiga i andra länder mindre värda än fattiga i sverige? Är det bättre att plantera träd i sverige, som ändå är trädrikt, än i trädfattiga länder? Träd bidrar ju till bättre miljö över hela jorden.
Egoistiskt eller rasistiskt var min första tanke. fast sen började jag fundera i samma banor själv. Kanske man i först hand, just nu när det inte finns så mycket att lägga på välgörenhet, ska sätta pengarna på sånt vi själva kan ha nytta av. Som barncancerfonden, eller prioritera miljövänligt före rättvisemärkt.


Nu händer något märkligt. Jag har igång winows media spelare. Det spelas afrikansk musik!! Var sjutton kom den ifrån??? jag har ingen afrikansk musik. Har lagt in musik från gamla datorn, men det finns inget afrikanskt där. Är det inlagt från fabriken? I så fall, varför just afrikanst? Ett tecken? Från vadå? Gud tror jag inte på. Fattar ingenting. Var det meningen att jag skulle komma på rätt spår igen och fortsätta skänka till dom som behöver det mest....

Uppdatering:

Det var I ka barra med Habib Koite som spelades, har kollat upp saken och den låten är exempelmusik i Vista. men lite lustigt ändå att det var just afrikanskt (tror jag det är?) och att den kom in just när jag skrev inlägget, fast jag spelade en cd med nån helt annan.

3 kommentarer:

  1. varför ifrågsätta?? =) Du har varit på rätt spår och ska fortsätta hjälpa där hjälpen behövs mest! Så tolkar jag det i allafall! =)

    SvaraRadera
  2. En annan tanke - genom bistånd kanske man inte alltid hjälper utan stjälper. T.ex. kan pengarna t.ex. hamna hos korrupta regeringar istället för hos människorna so behöver mat och mediciner. Eller så slår man sönder textilindustrin genom att skänka kläder.

    Fast jag tänker (om jag bortser från det ovan) att de som har det allra sämst är de som jag vill hjälpa först. Måste jag välja mellan att hjälpa ett fattigt afrikanskt spädbarn och en femtioårig cancersjuk väljer jag spädbarnet. Helt klart.

    SvaraRadera
  3. Fast det är väl så att det är lättare att relatera till just cancerproblemet. Personligen är jag SÅ rädd för den sjukdomen. Det finns ju nära oss och nästan alla har någon vän eller bekant som drabbats.
    Alla svältande ute i världen är ett enormt problem men en del känner en sådan hopplöshet inför det.
    Men vi får inte glömma "Ingen kan hjälpa alla - men alla kan hjälpa någon".
    Tack för alla dina kloka och inspirerande inlägg. Håller just på att läsa ikapp..

    SvaraRadera